فیزیوتراپی دوران بارداری تهران

4.7/5 - (3 امتیاز)

فیزیوتراپی دوران بارداری تهران : فرایند بارداری و تغییراتی که با خود به همراه دارد معمولا برای خانم‎ها فشار روحی و جسمی بسیاری را به همراه می‎آورد. از موارد دیگری که معمولا زنان را بسیار نگران می‎کند مسئله وقوع زایمان است که معمولا با ترسی همراه خواهد بود.

تمام این احساساتی که در دوره بارداری و پس از آن به مادران دست می‎دهد کاملا همگانی و طبیعی ات اما می‎تواند بسیار مخرب باشد. تنها راه ان جذب اطلاعات مفید درباره شرایط بارداری و پی از آن است. همچنین همسران باید حمایت خود را در این دوره دوچندان کنند.

یکی از راه کارهایی که در این دوران به شدت می‎تواند مادران را همراهی و کمک کند استفاده از روش‎های مختلف فیزیوتراپی است. در واقع فیزیوتراپی به حل مشکلاتی که در دوره بارداری به سراغ مادران می‎آید کمک می‎کند و پروسه زایمان و بارداری را قابل تحمل‎تر می‎کند.

به طور کلی انجام عمل فیزیوتراپی در تهران دوران حاملگی می‎تواند در انجام فعالیتهای روزمره به سادگی مادر را توانا کند و قوای جسمی و تحمل را بالا ببرد. در اکثر خانم‎ها به دلیل فشار وزنی تجربه پا درد زانو درد و کمر درد بسیار شایع است اما فیزیوتراپی می‎تواند این مشکلات را در بارداری حل یا مدیریت نماید.

دردهای عضلانی و سایر موارد به سبب تغییرات بدنی مادر اتفاق می‎افتند. این تغییرات هورمونی و جسمی هستند. از دیگر مشکلات نیز ورم اندام‎ها و شلی در مفاصل و در آینده کم خونی و پوکی استخوان است که به سراغ مادران باردار می‎آید و از مهمترین راه‎های جلوگیری و یا درمان این مشکلات فعالیت‎های مناسب جسمی، کنترل تغذیه مناسب و فیزیو تراپی است.

فواید فیزیوتراپی در دوران بارداری

اولین اقدام موثر در فیزیوتراپی آموزش رنان باردار برای پیشگیری از هر اتفاق نا خوشایندی است که ممکن است بیافتد. در واقع آموزش زنان به این صورت است که از جهات حرکتی، استفاده از حمام و دستشویی، پیاده روی آموزش ورزشهای مختلف مناسب برداری، برداشتن اجسام و … آگاه باشند و آمادگی پیدا کنند.

معمولا زنان باردار در زمان 14 تا 16 هفتگی بارداری خود به فیزیوتراپی مراجعه می‎کنند. یکی از مهمترین مسائل مراجعه کنندگان آماده کردن آنها برای تحمل درد و انجام زایمان راحتتر است. به طوری که مادران دیگر برای زایمان به جراحی نیاز پیدا نکنند.

همچنین از فواید ساده دیگر فیزیوتراپی کاهش استرس مادر و کنترل وزن وی می‎باشد. زمانی که با تمرینات فیزیوتراپی مادران موفق به بالا بردن استقامت بدنی خود می‎شوند می‎توانند از مشکلات بسیار دوران بارداری بکاهند مشکلات شایعی مانند خستگی مفرط، تههوع, ورم در نواحی مختلف و … .

مهمترین نتایج فیز یوتراپی دوران بارداری در تهران

  • کنترل کمر درد : با افزایش وزن مادر و تغییر مرکز ثقل بدن بعلاوه تغییر شدید روند رشد هورمون‎ها و دست دادن اضطراب شدید به مادر حدود 70 درصد یا حتی بیشتر از این آمار مادران دچار این عارضه می‎شوند اما این مشکل اصلا غیر قابل حل نیست بلکه به سادگی با حرکات اصلاحی و آموزش قابل درمان یا پیشگیری و کنترل است.
  • تسکین درد : فیزیوتراپی در زنان باردار به علت تسکین درد بسیار محبوب است. روش‎های آن می‎تواند به راحتی سطح سلامتی را ارتقاء دهد و از استرس و پیشروی نا متعارف وزن بکاهد. هم چنین آموزش‎ها و تمرینات تنفسی نیز می‎تواند مدران را در زایمانی آسوده یاری کند.
  • بازیابی وضعیت جسمانی، تنظیم مفاصل، بازیابی قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و درگیری اعصاب از دیگر فواید فیزیوتراپی است.
  • ارتقاء و حفظ سطح بارداری در مادران
  • کاهش استرس در مادران
  • کاهش ناراحتی‎هایی مانند خستگی مفرط، گرفتگی اندامی، و مدیریت و بهبود انواع دردها
  • آموزش ورزش‎های هوازی برای ارتقاء درک عصبی درد در هنگام زایمان و بهبود آن
  • درمان درد های پرینئوم ناشی از پارگی و آسیب عضلات کف لگن
  • کسب آگاهی‏‎های جسمانی از روند حاملگی برای پدر و مادر

در صورتی که فیزیوتراپی بیشتر قبل از زایمان برای مدیریت مشکلات و بهبود و پیشگیری از آنها مفید است با این حال پس از زایمان یا در صورت استفاده از روش جراحی نیز می‎تواند برای تسریع روند بهبودی مادران نیز بسیار تاثیر گذار باشد.

عوارض فیز یوتراپی دوران بارداری

در اکثر موارد خانم‎های باردار در مقابل فیزیوتراپی مقومت می‎کنند زیرا آنها و یا اطرافیان آنها از تاباندن اشعه در درمان واهمه دارند اما جالب اینجاست که آنها متوجه نیستند که در درمانهای فیزیوتراپی به هیچ وجه اشعه‎ای دخالت ندارد.

بدین صورت بر خلاف تصور عموم فیزیوتراپی به طور کلی به هیچ وجه هیچ گونه عوارضی برای زنان باردار به همراه ندارد.

اما آنچه که همگان را به اشتباه می‎اندازد و با اشعه اشتباه گرفته می‎شود طیف وسیعی از درمانهای فیزیوتراپی نام دارد که به اصطلاح تخصصی به آن الکتروتراپی می‎گویند. الکتروتراپی خود مجموعه‎ای از انواع مختلفی از درمان است که شامل امواج ماورای صوت، تحریک الکتریکی از طریق پوست و درمانهای گرمایی مانند اشعهمادون قرمز و … می‎باشد.

در این موارد نیز در صورتی که مادر بیماری‎های زمینه‎ای یا مشکلات خاص مانند تومور و … را نداشته باشد به طور بالقوه هیچ تاثیر بدی به همراه نخواهد داشت.

تنها چیزی که در درمان با روش‎های تحریکات الکتریکی حائز اهمیت است این است که این تحریکات در نقاطی که باعث تحریکات رحمی و انقباض رحم می‎شود مثلا در ناحیه شکم یا لگن در دوران بارداری باید دوری کرد.

روش های درمانی فیزیوتراپی دوران بارداری

استفاده از فیزیوتراپی برای بازگرداندن و به همراه داشتن همواره سلامتی در مادران باردار بسیار اهمیت دارد. روش‎‎هایی که در دوران بارداری برای مادران مورد استفاده قرار میگیرد شامل موارد زیر است.

  1. در طول بارداری استفاده از توصیه‎هایی در جهت نگهداری و حفظ سلامتی
  2. ورزشهایی در جهت حل مشکلات یا پیشگیری از آسیب های ممکن الوقوع به لگن و کمر
  3. درمان درد به خصوص کمردرد با پیشگیری از آن
  4. تقویت و ورزشهای مخصوص کف لگن
  5. آموزش نحوه خوابیدن و استراحت
  6. آماده کردن لگن برای انجام زایمان و آموزش ماساژ پرینه
  7. کاهش درد زایمان
  8. ورزش‎های پس از زایمان برای تقویت کف لگن
  9. تسریع بهبود توان از دست رفته

به یاد داشته باشید که یک پزشک متخصص فیزیوتراپی و با تجربه در زمینه بارداری و زایمان می‎تواند شیرینی دوران زایمان و پس از آن را دو چندان کند به نوعی که این اتفاق سخت به سادگی بگذرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *