خار پاشنه شاک ویو تراپی

4.5/5 - (24 امتیاز)

خار پاشنه شاک ویو تراپی : خار پاشنه به اختلالی گفته می‎شود در نتیجه رسوب کلسیم در پاشنه پا رخ می‎دهد و به درد منجر می‎شود. خار پاشنه با اشعه ایکس قابل مشاهده است. البته حدود 30 درصد افراد به این مشکل دچارند اما تعداد کمی از آنها از درد آن شکایت می‎کنند.

خار پاشنه معمولا با هیچ عوارض دیگری همراه نیست اما وجود و درد آن باعث بروز التهابات و ناراحتی نیز می‎شود. این درد و التهاب می‎تواند در توانایی فرد اختلال ایجاد کند. بنابراین باید به سرعت نسبت به درمان آن اقدام کرد.

در صورتی که درمان خار پاشنه به تاخیر بیافتد در صورت از بین نرفتن آن بدن این بافت نرم آسیب دیده را با استخوان ترمیم می‎کند. در صورتی که زخم همچنان ادامه یابد سلول‎های استخوان ساز به آن قسمت فرستاده می‎شوند. این شکل پیدا شده با جنس استخوان در ناحیه پاشنه پا را خار پاشنه می‎گویند.

در گذشته خار پاشنه را حاصل التهابات در زیر پاشنه پا می‎دانستند. اما با پژوهش محققین دریافتند که این درد ناشی از آسیب دیدگی تاندون‎های کف پا است. اغلب رسوبات کلسیم در ناحیه پاشنه پا با تاباندن اشعه ایکس قابل مشاهده است.

در این بیماری لیگامان‎هایی که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده و استخوان پاشنه پا را به پنجه و انگشتان متصل می‎کنند دچار آسیب دیدگی می‎شوند.

پزشک معالج در کنار معاینه فیزیکی ممکن است برای تشخیص بهتر از ام ار ای نیز کمک بگیرد. خار پاشنه در شرایط راه رفتن طبیعی بیمار اختلال ایجاد می‎کند و پس از مدتی عوارضی همچون زانو درد و کمر درد را به همراه دارد.

علائم خار پاشنه

در بسیاری از موارد خار پاشنه هیچ نشانه‎ای را با خود به همراه ندارد. اما در سایر موارد در ابتدا عارضه درد در ناحیه پاشنه معمولا در زمان صبح یا در زمان استراحت حس خواهد شد.

درد در ناحیه پاشنه پا با گام برداشتن تشدید می‎شود و با ادامه فعالیت و گرم شدن بدن تسکین می‎یابد.

در صورتی که ناحیه دردناک را لمس کنید یک برآمدگی استخوانی ملتهب را حس خواهید کرد.

با بدتر شدن اوضاع و ادامه تحمل درد التهاب در ناحیه رباط پا و رشد بیشتر خار پاشنه شاهد درد متداوم‎تری خواهید بود.

التهاب پاشنه پا ممکن است به به کل کف پا منتشر شود.

درد متحمل باعث می‎شود به مرور زمان در راه رفتن طبیعی فرد اختلال ایجاد شود و ممکن است درد به نقطه‎ای از شدت برسد که موجب لنگیدن فرد در هنگام راه رفتن شود.

سفت شدن پاشنه پا نیز از علائم دیگر درد است.

احساس سوزش یا درد در ناحیه پایین کمر نیز بعد از مدتی پیدا می‎شود.

علل ابتلا به خار پاشنه

وارد شدن فشار یا تحمل وزن بیش از حد تاندون‎های پا باعث می‎شود یک نیروی کششی در منطقه اتصال تاندن به پاشنه تحمیل شود. تحمیل وزن بیش از حد به پاشنه در فعالیت‎هایی مانند دویدن و پرش از دلایل ابتلا به خار پاشنه است. از علل دیگر آن می‎توان بهه موارد زیر اشاره کرد:

• سرپا بودن به مدتی طولانی
  • استفاده از کفش نا مناسب در پیمایش سطوح ناهموار
  • فشارهای مکرر
  • کمبود ویتامین C
  • اضافه وزن
  • از بین رفتن چربی پا در زمان افزیش سن
  • اسیب دیدگی
  • ابتلا به دیابت
  •  آرتروز
  • ابتلا به خار پاشنه در زمان باراری
  • ضعف در ناحیه عضلات کمان پا

لیزر پرتوان دیسک کمر در تهران

تشخیص خار پاشنه شاک ویو تراپی

فیزیوتراپ یا پزشک ورزشی معمولا برای تشخیص خار پاشنه شاک ویو تراپی در ابتدا معاینه فیزیکی انجام می‎دهند. معاینه فیزیکی به این صورت است که اطراف مفصل را به دقت بررسی می‎کنند. در این معاینه محل دقیق درد و علت آن را پیدا میکنند.

معاینه فیزیکی بیمار شامل موارد زیر می‎شود:

• بررسی میزان سنجش توانایی عضلات پا
  • بررسی دامنه حرکت پاها
  • ارزیابی نوع قرار گیری پا در هنگام ایستادن یا قدم برداشتن
  • زیر نظر گرفتن نوع راه رفتن
  • بررسی تحمل بیمار در حین نجام تست درد

در بسیاری از موارد خار پاشنه در حین معاینه فیزیمی و لمس کف پاتشخیص داده می‎شود. در صورت نیاز به تشخیص دقیق‎تر پزشک آزمایشات پرتو نگاری و رادیو گرافی با اشعه ایکس را تجویز خواهد کرد که در طی آن مفصل‎ها و استخوان‎ها بررسی خواهند شد.

روش درمان خار پاشنه

در واقع منظور از درمان خار پاشنه کاهش التهاب نرمی است که در امتداد استخوان پاشنه واقع شده است تا به این وسیله بتوان وضعیت بیمار را به حالت عادی و اولیه باز گرداند.

روش‎های مراقبت و درمان در خانه برای بیمار بسیار مهم و در روند درمان حیاتی است. این فعالیت‎ها شامل استراحت مطلق و استفاده از کیسه یخ ، دوری از انجام فعالی‎های پر فشار ، ماساژ ، استفاده از چسب‎های ورزشی مخصوص است که به کاهش فشار و بالا رفتن سرعت بهبودی می‎انجامد.

از دیگر روش‎های موثر درمان خار پاشنه استفاده از روش شاک ویو تراپی است. شاک ویو تراپی در واقعا با تحریک روند تولید فیبروبلاست و تنوسیت به فرایند خود درمانی بدن سرعت می‎بخشد. این روش غیر تهاجمی است و نیازی به عما جراحی در آن نیست در نتیجه روند بهبودی نسبتا سریع و بی دردسر است و فرد به سرعت می‎تواند به زندگی روزمره خود بازگردد و نیازی به بستری نیز نمی‎باشد.

جراحی خار پاشنه شاک ویو تراپی معمولا به ندرت اتفاق می‎افتد. تنها در صورتی که هیچ امیدی به درمان ان به سیر روش‎ها نباشد و یا بیمار بعد از گذشت زمان زیادی به پزشک مراجعه کرده باشد که بافت نرم کاملا به حالت استخوانی خود رسیده باشد. در این صورت نیز انجام این جراحی نیاز به یک ارتوپد بسیار حاذق دارد.

گاهی برخی از تمرینات ورزشی فیزیکی و استفاده از ورزشهای خاص و تقویت کننده می‎تواند از درد این مشکل بکاهد.

بهترین و کارآمدترین روش برای درمان خار پاشنه فیزیوتراپی است. معمولا فیزیوتراپی در تهران بهترین تمرین‎ها را برای کشش در ناحیه فاشیای کف پا و تاندون آشیل و تقویت عضلات پایین پا توصیه می‎کنند که بسیار روش موثری در درمان خار پاشنه است.

استفاده از آتل شب از دیگر روش‎های موثر و مورد استفاده در درمان خار پاشنه برای بیماران است. این آتل در هنگام خواب ساق و قوس پا را در حالت کشیده‎شان حفظ می‎کند.

از دیگر روش‎های درمان تزریق استروئیدی در ناحیه کف پا است. تزریق‎های متعدد به هیچ وجه توصیه نمی‎شود. زیرا به تضعیف فاسیا و احتمالا پارگی آن می‎انجامد.

پیشگیری از ابتلا به خار پاشنه شاک ویو تراپی

• در حفظ ناسب بین قد و وزنتان کوشا باشید. وزن متناسب برای هر فردی برابر است با قد او منهای 110. اضافه وزن و استرس چاقی میتواند منجر به ابتل به خار پاشنه شود.
  • انتخاب کفش مناسب خود. کفش‎هایی که پاشنه کم یا متوسط، کفی ضخیم، و منطقه حمایتی از قوس پا و بالشتک اضافه را خریداری کنید خصوصا اگر در طول روز زیاد راه می‎روید یا مینشینید.
  • به هیچ وجه پا برهنه راه نروید.
  • کفش‎هایی که دچار از بین رفتگی هستند یا عمر مفیدشان تمام شده را دور بیاندازید.
  • در صورت اتفاق افتادن خستگی زیاد یا تحمل کوچکترین درد ورزش خود را تغییر دهید مثلا به جای پیاده روی یا دویدن به شنا یا دوچرخه سواری رو بیاورید.
  • ورزش ها و تمرینات اصلاح قوس انجام دهید خصوصا تمرینات کششی برای پا.