فیزیوتراپی لرزش دست و پا در تهران

4.5/5 - (2 امتیاز)

فیزیوتراپی لرزش دست و پا در تهران : مسائلی که روی مغز تاثیر می گذارند، معمولا دلیل بروز این لرزش­ها هستند. در موارد نادری نیز، علت شناخته شده نیست اما معمولا لرزش به علت اختلالات حرکتی، بیماری­های نورولوژیکی یا سایر بیماری‌­ها به وجود می­آید.

بیماری­های نورولوژیکی : برخی مشکلات نورولوژیکی باعث لرزش دست­ها می شوند، به طور مثال:

سکته : سکته ناشی از کم خونی موضعی وقتی رخ می‌­دهد که لخته خون رگ را مسدود می­کند و مانع از رسیدن خون به مغز می­شود. این مشکل باعث ایجاد آسیب طولانی مدت به مسیرهای عصبی شده و منجر به لرزش می­شود.

بیماری ام اس : بسیاری از افرادی که ام اس دارند تا حدی لرزش را تجربه می­کنند. این مسئله اغلب وقتی به وجود می­‌آید که این بیماری، مسیرهای سیستم عصبی مرکزی را که مسئول کنترل حرکات هستند را از بین می­برد.

آسیب مغزی طی حادثه : آسیب فیزیکی به مغز هم سبب نابودی عصب‌­هایی می­شود که نقش مهمی در هماهنگی حرکات بازی می­کنند. لرزش دست معمولا وقتی اتفاق می­‌افتد که آسیب وارد شده، روی عصب­های خاص تاثیر گذاشته باشد.

بیماری پارکینسون : لرزش­های حرکتی در افراد دارای بیماری پارکینسون دیده شده است. لرزشی که پایدار و همیشگی در یک یا دو دست وجود دارد. معمولا لرزش از یک طرف شروع شده و به طرف دیگر گسترش می­یابد. طی دوره­های استرس زا و احساساتی قوی، این لرزش برجسته­تر خواهد شد.

درمان فیزیوتراپی لرزش دست و پا در تهران

1) اعتیاد به نوشیدن الکل یا ترک آن

2) بیماری­های روانی مثل افسردگی و اختلال استرس پس از حادثه

3) بیماری­های فرساینده ارثی مثل آتاکسی ژنتیکی یا سندروم ایکس شکننده

4) پرکاری تیرویید

5) مشکل کلیه و کبد

6) اضطراب یا پنیک

برخی داروها باعث ایجاد لرزش دست می­شوند مانند : 

1) کافئین

2) کورتیکو استروئیدها

3) برخی داروهای آسم

4) آمفتامین

5) داروهای برخی اختلالات خاص نورولوژیکی و روانی

انواع لرزش­ها

لرزش در حالت استراحت : زمانی رخ می ‌دهد که عضلات ریلکس هستند و مثلا دست­ها روی پا قرار گرفته اند. با این اختلال، دست­های فرد یا پاهایش حتی در حالت استراحت هم دارای لرزش هستند. به طور معول این لرزش تنها روی دست یا انگشتان تاثیر می­گذارد. این نوع از لرزش اغلب در افراد دارای پارکینسونیسم مشاهده شده و رعشه­ی پیل رولینگ نام دارد زیرا حرکات دست و انگشت­ها شبیه رول کردن شیء­ای کوچک یا قرصی در دست است.

لرزش حرکتی :  همراه با حرکات اختیاری عضله رخ می دهد. تقریبا تمامی انواع لرزش­ها، لرزش حرکتی در نظر گرفته می­شوند. این لرزش همچنین زیر شاخه پرش است.

لرزش کینتیک لرزش کینتیک مرتبط با هرگونه حرکت ارادی مثل بالا و پایین بردن مچ یا باز و بسته کردن چشم است. لرزش وضعی زمانی اتفاق می­افتد که فرد سعی دارد در مقابل جاذبه حرکت کند، مثل باز نگه داشتن دست­ها به طرفین.

عمدی لرزش عمدی وقتی رخ می دهد که حرکتی عمدی به سمت هدفی مشخص صورت بگیرد مثل بلند کردن انگشت و لمس بینی. عموما این لرزش با نزدیک شدن به هدف شدیدتر می­شود.

لرزش ایزومتریک لرزش ایزومتریک وقتی اتفاق می­افتد که انقباض ارادی عضله با هیچ حرکت دیگری همراه نباشد، مثل نگهداری دمبل یا کتابی سنگین در همان حالت. این نوع لرزش­هایی که با حرکاتی خاص شروع می­شوند زمانی بروز پیدا می­کنند که کاری با مهارت بالا یا هدف محور باید انجام شود مثل نوشتن یا صحبت کردن.

چه زمانی باید لرزش دست و پا را جدی گرفت؟

چنانچه لرزش دست و پا در رده سنی پایین شروع شود و همچنین در مواردی که این لرزش­ها با علائم دیگری همراه شده و به تدریج تشدید شوند و پیشروی آن ها تسریع گردد، باید آن­ها را جدی قلمداد کرده و جهت درمان لرزش دست و پا سریعا به یک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) مراجعه کرد.

فیزیوتراپی لرزش دست و پا

درمان فعلی لرزش دست و پا یا پارکینسون از طریق تجویز دارو و فیزیوتراپی می­باشد که باعث بهبودی یا کند کردن سیر بیماری می­شود. درمان­های فعلی حداکثر روی علائم بیماری اثر دارند و روی سیر بیماری تاثیر گذار نخواهند بود.

لازم به ذکر است که نقش فیزیوتراپی در درمان بیماری پارکینسون بسیار زیاد است، زیرا مانع از محدودیت عملکرد بیمار می‌شود. توجه داشته باشید علائم پارکینسون در بیماران مختلف متفاوت است، لذا میزان آزاردهندگی بیماری برای بیماران متفاوت یکسان نبوده و برنامه درمانی در هر فرد، متناسب با نگرانی‌­های بیمار خواهد بود.

نقش فیزیوتراپی در درمان لرزش دست و پا

متخصص فیزیوترایی می‌­تواند افراد دارای لرزش در دست و پا را هدایت کند تا هماهنگی حرکات عضلانی افزایش یافته و قوی شوند. در بسیاری از موارد، این امر به بهبود کنترل عضلات کمک می کند. بنابراین ارزیابی اولیه از بیمار انجام خواهد شد که شامل موارد زیر است:

1) درجه کنترل عضله

2) نوع لرزش

3) وضعیتی که در آن لرزش شروع می شود

4) قدرت عضله

5) سطح عملکردی مهارت عضله

سپس فیزیوتراپی لرزش دست و پا در تهران شروع شده و تمرکزش روی ورزش­های موزون، هماهنگ و ورزش­هایی جهت افزایش تعادل بدن است. همچنین بیماران می­آموزند چگونه بروز رعشه را کاهش دهند. با شروع رعشه، استفاده از بریس در عضو درگیر اغلب مفید واقع می­شود.

فیزیوتراپی در تهران به شناسایی انواع مختلفی از تطابق­های مفید برای بهینه سازی کارها با لرزش کمک می کند. این امر شامل نگهداری فنجان های بزرگ و ظروف غذاخوری و وزنه­ها است.

ورزش­ های فیزیوتراپی مخصوص لرزش دست

با بهبود قدرت دست، لرزش کاهش می­یابد. برای انجام این ورزش، از توپ پلاستیکی کوچک یا خمیر استفاده کنید. توپ یا خمیر را در کف دست بگذارید و دو تا سه ثانیه فشار دهید، سپس آرام شده و ده بار این حرکت را تکرار کنید. بهتر است برای هر دست سه ست اجرا کنید.

دست و مچ را با استفاده از دمبل سبک که نیم کیلو یا یک و نیم کیلو است، قوی کنید. دست را روی لبه میز گذاشته و کف دست و مچ را به بالا بگیرید. وزنه را در دست گرفته و در همین حالت مچ را ده بار بالا و پایین ببرید.

ورزش مداوم به کاهش سطح استرس، کاهش ریسک بیماری ها و بهبود کلی سلامت بدن کمک می­کند. هر فرد باید صد و پنجاه تا سیصد دقیقه فعالیت فیزیکی معمولی تا شدید را هر هفته انجام دهد.

ورزش هایی برای تحمل وزن

تحمل وزنه­ای سبک از طریق دست­ها می­تواند به صورت موقت لرزش را کاهش دهد و همچنین به قوی کردن اندام­های فوقانی کمک می­کند. این ورزش­ها مثل پلانکس و پوش آپ، بخشی از ورزش­های معمولی هستند.

استفاده از وسایل و تجهیزات

لرزش دست با استفاده از تجهیزات و وسایل خاص طبی کاهش یافته و انجام فعالیت­های هرروزه آسان‌­تر می­شود مثل افزایش قطر و وزن نوشت افزار و همچنین لوازم آشپزخانه. این ابزارها باعث بهبود ثبات هم می شوند. بستن وزنه به مچ برای لرزش دست هم باعث بهبود عملکرد آن خواهد شد. اگر استفاده از وزنه مفید نیست، وسایل دیگری در دسترس هستند تا انجام کارها آسان تر شوند، مثل بند کفش کشی تا دیگر خم نشوید و آن را نبندید. برای پیشگیری از رعشه، شانه­هایی با دسته­ی بلند هم برای شانه زدن مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *