فیزیوتراپی عضلات کف لگن تهران

5/5 - (1 امتیاز)

فیزیوتراپی عضلات کف لگن در تهران : لگن انسان از مجموعه عضلات کوچک و یکپارچه‎ای تشکیل شده است که در مرکز استخوان قرار دارند و به طور کلی مجموعه وظایف و وسئولیت‎های لگن بر عهده آنها می‎باشد. این عضلات وظیفه کنترل دفع و تخلیه به موقع و بدون درد، جلوگیری احتباس ادرار و مدفوع، کنترل و تخلیه گازهای روده و نگهداری احشای لگنی مانند روده، مثانه و دحم و … و همچنین کنترل فعالیت‎های جنسی و مدیریت تولد نوزاد را بر عهده دارند. بنابراین این عضلات نقش یه خصوصی به ویژه برای خانم‎ها در آناتومی پایین تنه را دارند.

اختلالات زیادی وجود دارد که در عملکرد صحیح لگن تاثیر می‎گذارند و شیوه زندگی افراد را دچار مشکل می‎کنند. بسیاری از این اختلالات با درد همراه هستند و ناشی از عملکرد غیر صحیح عضلات لگن می‎باشند.

زنان و مردان در طول زندگی خود متوجه اهمیت سلامتی خواهند شد. و یا به دلایل دیگری به ورزش و تقویت اندام‎های خود مشغول می‎شوند اما عضلات کف لگن به دلیل گمنام بودن از یاد آنها خواهد رفت و به فراموشی سپرده می‎شود در حالی که عضلات کف لگن از اهمیت بالایی برخوردارند به خصوص در هنگام میانسالی که مشکلات خود را به سادگی بروز می‎دهند. ضعف این مجموعه عضلانی می‎تواند کیفیت زندگی و حتی روابط را از بین ببرد و به سادگی باعث به خطر افتادن سلامتی فیزیکی فرد شود.

اختلالات و مشکلات عضلات کف لگن

کف لگن از سه لایه عضلانی تشکیل شده است که حمایت از مثانه و سایر ارگان‎های داخلی و گوارشی بر عهده لایه اول می‎باشد. لایه دوم وظیفه مهمترین عضلات کف می‎باشد که علاوه بر اینکه ارگانها را کنترل می‎نماید دفع را نیز بر عهده میگیرد و مهمترین دردها به این ارگان مربوط است.

همینطور در حین عطسه و سرفه انقیاض پیدا کردن سریع این عضله باعث می‎شود که ادرار حفظ و کنترل شود و یا رحم دچار افتادگی نشود. لایه سوم عضلاتی هستند که از عضلات لایه دوم حمایت می‎کنند.

عملیات دفع کردن یک عملکرد ناخوآگاه و غریزی است که مانند سایر عملیات‎های غریزی در صورت نیاز خود را نشان می‎دهد. موفقیت آمیز بودن این عملیات به حافضه و کنترل مغزی عضلات کف لگن بستگی دارد.

اختلالاتی که در عملکرد سیستم عضلانی رخ می‎دهد می‎تواند باعث بروز اختلالاتی از جمله بی اختیاری ادراری استرسی یا اضطرابی و بی اختیاری مدفوعی و افتادگی مثانه و رحم و یبوست مزمن و دچار شدن به دردهای لگنی در حین مقاربت خواهد شد.

اختلالات عضلانی کف لگن گاهی به شکل شل شدن و در بیشتر اختلالات به شکل سفت شدن کف لگن در حالتی غیر طبیعی بروز پیدا می‎کند.

علائم اختلالات عضلات کف لگن

اختلالات کف لگن خوشبختانه با علائمی همراه است که به سدگی می‎توان آنها را تشخیص داد و نسبت به درمان آنها اقدام کرد.

  • مشکلات ادراری به معنی نیاز به ادرار اورژانسی و یا دردناک بودن ادرار کردن
  • بی اختباری در کنتزل مدفوع و ادرار
  • یبوست و افتادگی روده
  • کمردرد
  • درد در ناحیه لگن، نواحی الت تناسلی فرد و روده بزرگ
  • ناراحتی های مقاربتی
  • فشار لگن یا روده بزرگ
  • اسپاسم عضلانی

علل پیدایش اختلالات عضلات کف لگن

هنوز به طور واضح دلایلی برای اختلالات کف لگن ارائه نشده است. اما علل اصلی آن را پزشکان به صورت متفق القول ضعف یا پارگی بفت در عضلات کف لگن می‎نامند علل که باعث این دو مشکل می‎شود به طور خلاصه موارد زیر است:

  • زایمان
  • اضافه وزن
  • اسیب‎های تروماتیک کف لگن
  • جراحی لگن
  • اسیب عصبی کف لگن

تشخیص اختلالات عضلات

برای تشخیص مشکلاک کف لگن نیاز است که حتما به متخصص مربوط مراجعه کنید و هیچ گونه خود درمانی را انجام ندهید. زیرا علاوه بر بدتر شدن بیماری ممکن است ان مشکلات نشانه‎ای از بروز اشکال جدیتری باشد.

پزشک ابتدا سابقه پزشکی و فیزیک فرد را بررسی می‎کند و در صورت لزوم عکس یرداری و ازمایشاتی را برای شما تجویز خواهد کرد. ممکن است پزشک معایناتی را برای داخل واژن یا داخل مقعد نیز انجام دهد.

درمان فیزیوتراپی اختلالات کف لگن تهران

درمان اختللات معمولات با اضافه کردن مایعات بسیار و فیبر به رژیم غذایی آغاز می‎شودکه برای سهولت حرکات روده لازم است. سپس متخصص فیزیوتراپی در تهران برای درمان از بیوفیدبک استفاده می‎کند. این روش با هدف بهبود عضلات برای استفاده از توانایی و تقویت روده و عضلات کف لگن اجام می‎گیرد.

در این روش از تحریکات الکتریککی و بیوفیدبک و شاک ویو و مرزش‎های مخصوص لیزر و درمانهای دستی نیز استفده می‎شود. با توجه به نتایج درمان فیزیوتراپی عضلات کف لگن تهران بیوفیدفک در 70 درصد موارد درمانی قطعی برای بیماری‎های مربوط به دردهای لگنی موثر است.

اهداف به کارگیری فیزیوتراپی عضلات کف لگن تهران برای عضلات کف لگن شامل موارد زیر است :

  1. تقویت عضلات کف لگن و حمایت از مثانه، واژن و رکتوم و احشاء
  2. توانایی ایجاد ارامش در عضلات مربوط در هنگام دفع مدفوع یا ادرار
  3. حفظ ادرار درخواب یا به هنگام بلند کردن جسم سنگین و عدم نشتی در هنگام عطسه و صرفه
  4. مدیریت و هماهنگی فعالیت عضلات شکم و ران با حرکت عضلات کف لگن
  5. هماهنگی در فعالیت عضلات کف لگن با دیافراگم
  6. توانایی انقباض در حین برقراری رابطه جنسی و بازگرداندن عضلات کف لگن

انواع اختلالات کف لگن را می‎توان در موارد زیر خلاصه کرد

انسداد دفع : این عارضه حرکات روده و در نتیجه دفع را به شدت دچار مشکل می‎کند. این انسداد ممکن است توسط ارگان‎های کف لگن مثل روده رحم و مثانه یا خارج شدن عملکرد عضلات کف لگن از حالت طبیعی حاصل شود.

افتادگی روده بزرگ یا رکتو سل : به بیرون زدگی که در دیواره جلویی انتهای روده بزرگ به سمت اندام تناسلی ایجاد می‎شود رکتو سل می‎گویند. در حالت عادی رکتوم به مقعد به طور مستقیم منتهی می‎شود اما در این حالت بیمار با زور زدن برای دفع مدفوع خود مقداری از مدفوع را در ناحیه بیرون زدگی جا می‎گذارد و این مدفوع ممکن است از ان ناحیه خارج نگردد. معمولا این مشکل در ابتدا هیچ نشانه‎ای از خود ندارد مگر احساس کم و غیر طبیعی که در ناحیه دفع مدفوع وجود دارد با گذشت زمان این احساس بیشتر شده و به نشت یا بی اختیاری مدفوع و گیر افتادگی مدفوع منتهی می‎شود که با دردی مزمن همراه است.

افتادگی ارگانهای کف لگن : وارد شدن فشار به ارگان‎های کف لگن مثل مثانه، رحم، رکتوم با افزایش فشار یا افزایش سن و زایمان باعث می‎شود که این ارگانها دچار اختلال شوند. سندرم اسپاسم عضلات کف لگن، یبوست، درد دنبالچه و … از دیگر اتفاقاتی است که در نتیجه این اختلالات برای لگن می‎افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *