فیزیوتراپی ضعف عضلات در تهران

4.5/5 - (4 امتیاز)

فیزیوتراپی ضعف عضلات در تهران : بیش از ششصد عضلات استخوانی در بدن انسان وجود دارد که قدرت و انعطاف ما را شکل می دهند و همین طور مهارت تکلم و بلع را نیز فراهم می آورند. این عضلات و ماهیچه­ها به گونه­ای طراحی شده­اند که با یکدیگر کار کنند، اما سبک زندگی مدرن، رژیم های ورزشی شخصی و انتخاب نوع ورزش می­تواند منجر به این مسئله شده که برخی از عضلات ما قوی شده و باقی آنها به دلیل عدم استفاده ضعیف شوند. اگر این ضعف به مرور زمان مداوم شود، گذرگاه طبیعی­ای که به مغز اجازه می دهد تا عضلات را کنترل کند نیز ضعیف شده و در نتیجه باید اقداماتی صورت بگیرد که در طول درمان این عضلات قدرت سابق خود را به دست اورند.

علل ضعف عضلات

ضعف عضلات به علت آسیب­ها و بیماری­های مختلفی رخ می دهد، اما همگی به کمک فیزیوتراپی درمان خواهند شد.

برخی از شایع ترین علل ضعف عضلانی عبارتند از

1) کاهش آمادگی جسمانی عمومی که ممکن است ناشی از بیماری یا کاهش ذخایر فیزیکی (سستی)، مانند: کاهش توده عضلانی، تراکم استخوان و توانایی عملکرد قلب و ریه‌ها، به‌خصوص در افراد مسن باشد.

2) از دست دادن بافت عضله (هدر رفتن یا آتروفی) به دلیل عدم فعالیت یا  استراحت در رختخواب (مثلا در آی سی یو) برای مدت طولانی.

3) آسیب به اعصاب به علت یک بیماری یا صدمه­ی شدید، مانند سوختگی‌های شدید و گسترده.

4) اختلالات خاص عضلانی، مانند کسانی که به دلیل مصرف بیش ‌از حد الکل سطح پتاسیم بدنشان کم شده، یا استفاده از کورتیکواستروئیدها.

5) استفاده از مواد مخدر برای فلج عضلات به‌عنوان ‌مثال: برای بی‌حرکت نگه‌داشتن افراد در حین عمل جراحی یا در حالی‌که دستگاه تنفس مصنوعی دارند.

برای ضعف عضلات خاص مانند ضعف رفتن عضلات دست و پا، شایع‌ترین علل این موارد هستند :

1) سکته مغزی (شایع‌ترین علت اثر ضعف بر یک‌ طرف بدن)

2) اعصاب تحت ‌فشار، همان‌طور که در سندرم تونل کارپال رخ می‌دهد.

3) پارگی دیسک یا فتق در ستون فقرات

4) فشار (فشردگی) بر روی نخاع که ممکن است نتیجه‌ی سرطانی سرایت کرده به نخاع باشد.

5) ام‌اس

6) در افراد مبتلا به تشنج، یک‌ طرف از بدن پس ‌از اینکه تشنج متوقف می‌شود (به نام فلج تاد) ممکن است دچار ضعف اندام‌ها شود.

7) کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) هم باعث ضعف می‌شود که پس از درمان هیپوگلیسمی، ضعف نیز برطرف خواهدشد.

علائم ضعف عضلات

علائم ضعف عضلات بستگی به این دارد که کدام عضلات تحت تأثیر قرارگرفته است. برای مثال، وقتی ضعف بر عضلات قفسه سینه تأثیر می‌گذارد، افراد ممکن است مشکل تنفس داشته باشند. هنگامی‌که ضعف بر عضلات کنترل‌کننده‌ی چشم تأثیر می‌گذارد، افراد ممکن است دوبینی پیدا کنند. ضعف عضلانی کامل باعث فلج فرد می‌شود. افراد ممکن است بسته به آنچه موجب ضعف می‌شود، علائم دیگری داشته باشند. ضعف اغلب همراه با اختلال در حس افراد، مانند بی‌حسی دست‌وپا، احساس سوزن سوزن شدن و خواب‌رفتگی همراه است.

علائم جدی و هشداردهنده­ی ضعف عضلات

در افراد مبتلا به ضعف عضلات بدن، علائم زیر نگران‌کننده است:

1) ضعفی که ظرف مدت چند روز شدیدتر می‌شود.

2) اشکال در تنفس

3) مشکل در بالا بردن سر زمان دراز کشیدن

4) مشکل در جویدن، صحبت کردن، یا بلع

5) از دست دادن توانایی راه رفتن

نحوه­ تشخیص ضعف عضلات

یک فیزیوتراپیست در ابتدا ژست­ها و پوزیشن­های ایستادن شما را بررسی می کند. پس از آن، به محدوده­ی حرکتی مفاصل شما و قدرت انعطاف­پذیریتان دقت خواهد کرد و بعد از آن تصویر واضح و مشخصی از این مسئله خواهد داشت که ضعف عضلانی شما در کدام قسمت واقع شده است. فیزیوتراپیست هم چنین می تواند تنگی و گرفتگی در عضلات و تاندون های شما را نیز احساس کرده و تشخیص دهد. در صورتی که لازم بود، فیزیوتراپیست می تواند نتایج آزمایش ایکس ری، ام آر آی یا اولتراساند را نیز بررسی کرده تا اطمینان حاصل کند که اسیب­های تاندون و مفاصل نقشی در ضعف و عدم تعادل عضلانی شما ندارند.

درمان ضعف عضلات در تهران با فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست شما برنامه­ای درمانی برای شما تنظیم خواهد کرد که به مرور زمان موجب برطرف شدن مشکل شما شود. این برنامه به گونه­ای طراحی و تنظیم شده است تا از طریق روش­های زیر تعادل و قدرت عضلات شما را باز گرداند. انواع مختلفی از روش­های فیزیوتراپی برای درمان ضعف عضلات با فیزیوتراپی در تهران وجود دارد. نوع درمان انتخابی بستگی به نتیجه ارزیابی بیمار و قضاوت بالینی فیزیوتراپیست دارد.

برخی از درمان‌­ها شامل موارد زیر هستند

1) تمرینات کششی

2) تمرینات قدرتی

3) توانبخشی حرکتی

4) الکتروتراپی

5) طب سوزنی

6) لیزر درمانی ( لیزر پرتوان در تهران )

7) مگنت درمانی

قدرت بخشیدن به عضلات ضعیف با ورزش­هایی که از تمرینات کششی بهره می برند:

1) این تمرینات بر یک قسمت از بدن تمرکز می­کنند تا عملکرد هر دو طرف مساوی و همانگ شود.

2) تمرین دادن سمت مخالف بدن که دچار ضعف شده است.

3) تمرینات قدرتی در هسته­ی بدن تا جایی که قدرت و انعطاف در سرتاسر بدن بهبود پیدا کند.

4) تمرینات کششی عضلات تنگ و گرفته که به خاطر استفاده بیش از حد از طرف دیگر بدن دچار گرفتگی و تنگی شده اند.

5) انجام تمرینات تکراری که موجب فعال شدن عصب عضلاتی می شوند که مدت­هاست دچار ضعف شده­اند.

6) انجام برخی متد­های خاص ماساژ

7) درمان­های مبتنی بر کمپرس یخ و آب داغ که ممکن است برای تسکین دردهای ناشی از التهاب و ضعف عضلانی استفاده شوند.

فیزیوتراپی ضعف عضلات قادر است موارد زیر را انجام دهد

1) افزایش قدرت عضلات