فیزیوتراپی روتاتور کاف تهران

4.7/5 - (3 امتیاز)

فیزیوتراپی روتاتور کاف تهران : در اطراف مفاصل شانه گروهی از تاندون‎ها و ماهیچه‎ها قرار دارند که برای محکم نگه داشتن استخوان‎ها و انعطاف در حرکت آنها، استخوان‎ها را احاطه کرده‎اند. این مفاصل در واقع سر استخوان بالای بازو را به حفره کم عمقی که در مفصل شانه وجود دارد متصل می‎کنند.

این گروه ازماهیچه‎ها و تاندون‎ها را روتاتور کاف می‎نامند که از عوامل مهم در آسیب دیدگی‎های شانه به حساب می‎آیند. در حقییقت اکثر آسیب ها و ناتوانی‎های شانه مربوط به عضلات روتاتور کاف می‎باشد.

توصیف مشخصی برای آسیبهایی که به عضلات روتاتور کاف وارد می‎شود وجود ندارد اما توصیف درد ناشی از آسیب های روتاتور کاف در واقع به این گونه است که همواره احساس دردی مبهم با بیمار همراه است که فعالیت‎های شانه ر به چالش می‎کشد. این درد می‎تواند با چرخش بازو و تکان دادن آن بدتر و تیزتر شود.

در صورت شدت داشتن درد در این قسمت ابتدایی ترین چیزی که در معاینه فیزیکی روشن است این می‎باشد که در قسمت عضلات گرداننده شانه حداقل دو تاندون روتاتور کاف دچار آسیب شده‎اند. و یکی از آنها معمولا دقیقا تاندونی است که بالاتر از سر استخوان بازو قرار دارد.

به طور کلی در آسیب دیدگی عضلات روتاتور کاف با گرداننده شانه، چیزی که بسیار مورد اهمیت قرار می‎گیرد شدت پارگی عضلات، تعداد تاندون‎های آسیب دیده و طول آسیب دیدگی عضلات روتاتور کاف است. در این حالت اولین اقدام متخصصین بررسی و تجویز عکس یرداری از این عضلات است.

منظور از روتاتور کاف 4 عضله و تاندون می‎باشد که وظیفه آنها نگه داشتن مفصل شانه و محافظت از آن است. آسیب دیدگی در این ناحیه معمولا در اثر اتفاق افتادن یک حادثه ناگوار یا ضربه ناگهانی و یا استفاده مکرر از شانه اتفاق می‎افتد.

خطرات اسیب دیدگی عضلات روتاتور کاف می‎تواند در هر فرد به گونه‎ خاصی باشد اما در هر صورت با افزایش سن فرد ریسک آسیب دیدگی افزایش میابد. این عارضه در هر سنی ممکن است رخ بدهد و ممکن است هر فردی را به خود درگیر کند اما به طور کلی در افراد مسن بیشتر از سایر گروه3های سنی اتفاق می‎افتد. دلیل گشترده آن افتادن، لیز خوردن یا سانحه‎هایی است که در نتیجه نداشتن تعادل در افراد مسن برای آنها اتفاق می‎فتد.

هم چنین ریسک ابتلا به آن در افرادی که به ورزش‎های سنگین یا فعالیت‎ها و شغل‎هایی که نسز به فعالیت زیادی دارند مشغولند نیز بیشتر وجود دارد.

در صورت عدم درمان این عارضه، پارگی روتاتور کاف باعث ایجاد دردی شدید می‎شود و قدرت و توانایی فرد برای از بازو و شانه به شدت کاهش میابد.

اسیب های روتاتور کاف

روتاتور همانطور که گفته شد به یک مجموعه چهار تایی متشکل از عضلات و تاندون‎ها گفته می‎شود که وظیفه اتصال استخوان بالای بازو را به شانه بر عهده دارد.

این مجموعه از عضلات و تاندون‎ها به صورت جمعی یا فردی می‎توانند دچار آسیب شوند و در هر صورت با دیدن صدمات مختلف می‎توانند کارایی خود و کیفیت آن را از دست بدهند.

این عضلات یا تاندون‎ها میتوانند به انواع کشیدگی ها یا پارگی‎ها دچار شوند که آنها را به اصلاح پارگی جزئی یا کلی یا ضخامت کامل و ضخامت جزئی روتاتور کاف می‎نامند.

• پارگی در ضخامت کامل به پارگی ای گفته می‎شود که از بالا به پایین عضله ادامه پیدا کند.
  • پارگی ضخامت جزئی به زمانی گفته می‎شود که بخشی از عضله یا تاندون روتاتور کاف تحت تاثیر قرار بگیرد اما تا انتها بافت ادامه پیدا نکند.
  • پارگی‎ها در بروز یک حادثه یک باره رخ می‎دهند که به دو گروه حاد یا مزمن تقسیم می‎شوند. در پارگی حاد روتاتور کاف اغلب به دلیل سقوط یا بلند شدن جسمی سنگین شاهد آن هستیم.
  • پارگی مزمن در شرایط عادی تر و کندتری اتفاق می‎افتد. این پارگی ممکن است در نتیجه فعالیت‎های ساده و تکراری روز مره در زمانی که شانه بالای سطح خود فعالیت دارد ( بالای سر فرد ) مانند ورزش‎های پرتاب، با فعالیت‎های مکرر کاری اتفاق بیافتد.

همچنین تقسیم بندی دیگری وجود دارد که اسیب دیدگی روتاتور کاف را به 4 دسته بر اساس وسعت جراحت تقسیم می‎کند:

• پارگی کوچک ( کمتر از 1 سانتی متر )
  • پارگی متوسط ( بین 1 تا 3 سانتی متر )
  • پارگی بزرگ ( بین 3 تا 5 سانتی متر )
  • پارگی وسیع ( بیش از 5 سانتی متر )

افرادی که به عارضه روتاتور کاف مزمن دچارند معمولا سابقه تحریک تاندون روتاتور کاف را دارد که باعث می‎شود در هنگام حرکت دادن آن دردی مزاحم را احساس کنند که در این صورت به وضعیت آنها سندرم گیر افتادگی شانه نیز می‎گویند.

پارگی روتاتور کاف حاد همچنین با اسیب دیدگی یا تحریکات تاندون دو یر بازو در شانه یا پارگی حلقه غضروف مفصل شانه نیز اتفاق می‎افتد. تشخیص نوع و پیدا کردن محلهای اسییب دیدگی بر عهده متخصص معالج می‎باشد.

علل ابتلا به آسیب دیدگی های روتاتور کاف

از بیشترین تجربه های پارگی روتاتور کاف می‎توان به افراد بیش از 40 سال که به ورزش‎های زیر مشغول بوده‎اند اشاره کرد که معمولا در تمام طول ورزشهای خود از شانه خود در بالای سر استفاده کرده‎اند و این باعث آسیب دیدگی‎های در آینده به علت استفاده متداوم خواهد شد.

• ورزش‎هایی مانند شنا
  • هندبال
  • وزنه برداری
  • بیسبال

بنابراین از عمده دلایل ابتلا به این عارضه ضربات ناگهانی است که در فعالیتهای ورزشی به راحتی قابل رخ دادن هستند. البته عوامل متعدد دیگری نیز در ابتلا به اسیب‎های روتاتور کاف وجود دارد. مثل استفاده و اسیب های کوچک مکرر که در ادامه استفاده مکرر از شانه در جهات غیر استاندارد اتفاق می‎افتد.

گاهی نیز مشکلات گردن بیمار را بعد از مدتی به آسیب روتاتور کاف مبتلا می‎کند. این آسیب دیدگی ها شامل دیسک فشارنده بر عصب و آرتروز می‎باشند.

التهاب های مکرر و عدم پیگیری درمان آنها نیز می‎تواند سبب پارگی روتاتور کاف شود. استفاده بیش ز حد از عضلات برای سالمندان، گردش خون نامناسب در تاندون عضلات و آسیب های حاد و ضربات مکرر بر عضلات گرداننده شانه از دیگر علل ابتلا به این عارضه است.

علائم آسیب دیدگی روتاتور کاف

آسیب دیدگی‎های روتاتور کاف معمولا به درد و تورم موضعی و التهاب در قسمت جلویی شانه آغاز می‎شود. همچنین در اغلب موارد بالا بردن بازو با درد همراه است. در ابتدا ممکن است علائم حاد هم ظاهر شوند که ارتباط مستقیمی با شدت آسیب دیدگی دارد اما معمولا این علائم به صورت خفیف ظاهر می‎شوند و بعدها با پیگیری نکردن و گذز زمان کوتاهی شدت می‎گیرند.

• دردی خفیف که به هنگام فعالیت و حتی در زمان استراحت نیز خود را نشان می‎دهد.
  • دردی که از قسمت جلوی شانه تا به کناره بازو تیر می‎کشد.
  • دردی ناگهانی در هنگام بلند کردن و برداشتن اجسام.
  • دردی که در زمان انجام حرکات ورزشی به نحوی که شانه به بالای سر حرکت می‎کند ظاهر می‎شود.
  • احساس سوزش و گزی در ناحیه شانه.
  • تشدید درد در شب و زمان استراحت به نحوی که نمیتوان بر روی شانه آسیب دیده تکیه زد.
  • کاهش قدرت معمول و گستره حرکتی شانه
  • به دشواری یا اصلا نمیتوان دست ها را به پشت کمر برد و یا دکمه ها و زیپ را بست.
  • در موارد حاد حتی لمس شانه نیز دردناک بوده و تمام حرکات شانه محدود و دردناک خواهد بود.

درمان فیزیوتراپی آسیب دیدگی روتاتور کاف

پس از انجام معاینه فیزیکی زمانی که پزشک دامنه کامل حرکتی بیمار را شناسایی کند برای تشخیص شدت و پیشروی آسیب دیدگی لازم است تصویر برداری انجام شود. پزشک شما علاوه بر شانه گردن شما را نیز معاینه خواهد کرد و در صورت نیاز به شما می‎گوید که گردن نیز شامل تصویر برداری می‎شود یا خیر.

این تصویر برداری شامل روش هایی مانند ام آر آی و سونوگرافی یا یک رادیو گرافی ساده خواهد بود.

یکی از اولین روش‎ها و موثرترین آنها در درمان اسیب دیدگی روتاتور کاف، فیزیوتراپی است. اولین اقدام فیزیوتراپی اصلاح حرکاتی است که با انجام آنها درد شما به جریان می‎افتد. هدف از درمان به روش فیزیوتراپی در درمان آسیب روتاتور کاف علاوه بر تسکین درد درمان خشکی و ضعف در بیمار خواهد بود.

همچنین مهمترین هدف بازگرداندن فرد به زندگی روزمره وی است به طوری که بتواند توانایی خود را بازیابد و به سادگی به کارهای قبل مشغول شود به طوری که دیگر احساس ناراحتی یا درد نداشته باشد.

با اینحال گاهی در درمان پارگی های کلی به جراحی نیاز پیدا کند. در این مواقع چه درمان روتاتور کاف به عمل جراحی نیاز پیدا بکند و چه نیازی نداشته باشد باید حتما در روند بهبود خود از فیزیوتراپی استفاده کند.

در این نوع درمان هدف فیزیوتراپیست آموزش حرکاتی ساده و ورزشهایی است که بتواند دامنه حرکتی را برای فرد احیا کند و پس از آن باید به دنبال هدف بهبود بود. فیزیوتراپی به سادگی روند بهبودی را دو چندان کرده و دامنه حرکتی را به فرد باز میگرداند و دردهای همراه بیمار را تسکین می‎دهد.

استفاده از تمرینات ورزشی مهترین بخش درمان فیزیوتراپی می‎باشد با این حال ممکن است متخصص درمانگر شما از روش های دیگری مانند گرما و سرما تابی، درمانهای الکتریکی و ابزار نیز کمک بگیرد.

گاهی در کنار فیزیوتراپی از درمان‎های دیگری نیز استفاده می‎شود. از ابتدایی ترین قدم‎ها استفاده از مسکن‎ها و داروهای ضد التهاب به دستور پزشک برای بیمار است. در کنار آن اولین اقدام کاهش فعالیت و افزایش استراحت برای مدتی است که فیزیوتراپی بازیابی توانایی فرد را به موفقیت پشت سر بگذارد.

استفاده از آتل برای تحریک نکردن و حرکت ندادن شانه تا زمان بهبود یافتن، قرار دادن کمپرس سرد بر روی محل درد و در کنار همه اینها استفاده از انواع روش‎های مفید فیزیوتراپی است که در اغلب موارد بیمار با این درمان‎ها دیگر نیازی به جراحی نخواهد داشت.