فیزیوتراپی جداشدگی شانه در تهران

4.7/5 - (7 امتیاز)

فیزیوتراپی جداشدگی شانه در تهران : انتخاب روش درمان همیشه بر عهده پزشک معالج است اما فیزیوتراپی در درمان‎های این چنینی یک روش درمان موثر و بدون هیچ عوارضی برای بیمار محسوب می‎شود که می‎تواند حتی قبل از وقوع نیز به کمک بیمار بیاید.

جداشدگی شانه یک مشکل مربوط به بافت‎های ارتباط دهنده دو استخوان‎ به یکدیگر است. در وقع این مشکل مربوط به اتصال استخوان ترقوه و اتصال آن به استخوان کتف است. ربطی که این استخوان3ها را به یک دیگر متصل می‎کند لیگامان نام دارد که با آسیب دیدن این بافت ما شاهد جداشدگی شانه هستیم. این آسیب دیدگی را می‎توان به سه درجه تقسیم بندی کرد که خفیف، متوسط و شدید نام دارد. در آسیب دیدگی خفیف معمولا احتمال بر کشیدگی لیکامان است که در این مرحله با استراحت و کمپرسهای سرد درمانی و گرم درمانی و استفاده از مسکن قابل حل است و بعد از مدتی استراحت به حالت اولیه خود باز می‎گردد و شانه عملکرد طبیعی خود را بازمی‎یابد.

جدا شدگی شانه با فیزیوتراپی تهران

جابجایی یا جداشدگی شانه که به اصطلاح تخصصی به آن آکرومیوکلاویکولار یا AC نیز گفته می‎شود اشاره به آسیبی دارد که به شانه و ترقوه مربوط است. این آسیب معمولا به بافت نرم و لیگامان در ناحیه  شانه وارد می‎شود اما ممکن است از پبامدهای به همراه آن شکستگی استخوان شانه نیز اتفاق بیافتد.

بیشتر افراد به طور کلی با درمان‎های اصلاحی و حمایتی از شانه درمان می‎شوند. زمانی که این جداشدگی اثر پارگی یا آسیب بافت‎ها و عضلات و تاندون‎های اطراف شانه باشد و با همچنین با صدمه به استخوان ترقوه و غضروف مفصل شانه آسیب وارد شود درجاتی از آرتروز نیز دیده می‎شود و این روند همواره با درد برای بیمار همراه است بنابراین به دقت درمان و وسواس  شدیدی در روند درمان نیاز دارد.

زمانی که این مشکل به تنهایی رخ دهد به راحتی قابل درمان خواهد بود اما زمانی که با مشکلات دیگری همراه بشد باید منتظر دستوران پزشک بود و آن ها را پیگیری کرد. با این حال ممکن است درد تا مدت ها همراه بیمار باشد و روند بهبود کمی طولانی مدت شود اما با درمان آهسته و پیگیری متداول قابل درمان است و فیزیوتراپی جداشدگی شانه در تهران می‎تواند نقش عمده‎ای را در درمان درد برای بیمار بازی کند.

روش درمان شانه جدا شده با فیزیوتراپی

این روش‎ ها می‎توانند روش‎هایی خانگی یا درمان‎هایی سخت باشند. انواع روش‎های درمان به ترتیب زیر است.

• تکیه گاه جهت کاهش فسار بر روی مفصل
  • روش های سرد درمانی و گرم درمانی برای تسکین درد و کاهش تورم و التهاب
  • استفاده از داروهای ضد التهاب و مسکن
  • عمل جراحی در برخی موارد که شانه با مرور زمان به درمانهای مناسب خود واکنشی نشان ندهد آخرین اقدام درمانی خواهد بود. اما با این حال توانبخشی بعد از عمل جراحی از دیگر مسائل مهمی است که دوباره روش‎های درمانی قبل را درگیر فرد می‎کند.

علل ابتلا به جدا شدگی شانه

یک ضربه ساده در اثر بروز حوادث مانند سقوط می‎تواند به مشکلاتی منند پارگی یکی از رباط‎ها در ناحیه کتف یا ترقوه شود. از آنجا که با این حادثه ترقوه به قوت خود در جای قبلی قرار ندارد ممکن است که در موقعیت حساسش جا به جا شود یا به شانه فشار بیاورد.

بهرحال فرد با یکی از موارد زیر می‎تواند به جداشدگی شانه دچار شود.

• ضربه دیدن شانه بر یک سطح سخت
  • مشغول بودن به ورزشهایی مانند فوتبال آمریکایی، هاکی، صخره نوردی و… که احتمال ابتلا به این عارضه را چند برابر میکند.
  • جنسیت نیز از عوامل کمرنگ دیگری است که بیان میکند مردان در مقابل زنان بیشتر به این مشکلات دچار می‎شوند.

علائم جداشدگی شانه

علائم جداشدگی شانه به نحوی بروز پیدا می‎کنند که معمولا تشخیص با یک معاینه فیزیکی انجام می‎شود.

در بین علائم درد مهمترین عامل است درد در ناحیه شانه و به خصوص در بالای بازو شدیدا حس می‎شود و حرکت دادن بازو را برای بیمار به شدت دشوار می‎کند.از دیگر علائم کاملا مشهود تغییراتی است که در ناحیه شانه رخ می‎دهد.این تغییر شکل به صورت ظاهر شدن یک برآمدگی در قسمت جلو یا عقب شانه وابسته به اینکه استخوان چطور و از کدام ناحیه جدا شده ظاهر می‎شود. هم چنین ورمی در این ناحیه نیز اتفاق می‎افتد که کاملا مشهود است.

احساس کوفتگی و نا توانی نیز از دیگر عواملی است که در بیمار بروز پیدا خواهد کرد. در این عارضه درد شدید به محض وقوع حادثه در بیمار پیدا می‎شود که وی را از حرکت دادن و استفاده از شانه بازمی‎دارد. همچنین در زمان لمس شانه حساسیت و سوزش  در نقطه ترقوه و شانه وجود دارد.

درمان فیزیوتراپی جداشدگی شانه در تهران

یکی از اولین روش‎ها و موثرترین آنها درمان جدا شدگی شانه با فیزیوتراپی است. اولین اقدام فیزیوتراپی اصلاح حرکاتی است که با انجام آنها درد شما بدتر می‎شود. هدف از درمان به روش فیزیوتراپی علاوه بر تسکین درد درمان خشکی و ضعف در بیمار خواهد بود. همچنین مهمترین هدف بزگرداندن فرد به زندگی روزمره وی است به طوری که بتواند توانایی خود را بازبیابد و به سادگی به کارهای قبل مشغول شود به طوری که دیگر احساس ناراحتی یا درد نداشته باشد.در درمان فیزیوتراپی جداشدگی شانه در تهران چه بیمار به عمل جراحی نیاز پیدا بکند و چه نیازی نداشته باشد باید حتما در روند بهبود خود از آن استفاده کند.

در این نوع درمان هدف فیزیوتراپیست آموزش حرکاتی ساده و ورزشهایی است که بتواند دامنه حرکتی را برای فرد احیا کند و پس از آن باید به دنبال بهبود بود. که فیزیوتراپی به سادگی روند بهبودی را دو چندان کرده و دامنه حرکتی را به فرد باز میگرداند و دردهای همراه بیمار را تسکین می‎دهد. استفاده از تمرینات ورزشی مهترین بخش درمان فیزیوتراپی جداشدگی شانه در تهران می‎باشد با این حال ممکن است متخصص درمانگر شما از روش های دیگری مانند گرما و سرما تابی، درمانهای الکتریکی و ابزار نیز کمک بگیرد.