فیزیوتراپی با لیزر درمانی در تهران

4.5/5 - (4 امتیاز)

فیزیوتراپی با لیزر درمانی : لیزر تراپی یا لیزر درمانی یکی از روش‎های نوین و پرکاربرد در درمان فیزیو تراپی است. لیزر درمانی در واقع استفاده از یک نوع نور متمرکز بر روی نقاط دردنک یا آسیب دیدهه جهت احیا یافت آسیب دیده و تسکین درد می‎باشد.  نوعی روش درمان پزشکی است که از سال 1960 به کار گرفته می‎شود و همچنین یک پیشرفت در زمینه تکنولوژی است که می‎تواند بخش بسیار بزرگی را به خود درگیر کند و منجر به درمان قطعی می‎شود. این درمان پیش از این تنها در جراحی مورد استفاده قرار می‎گرفت.

درمان با لیزر یک نوآوری در علم پزشکی است که در همین اواخر از آن استفاده می‎شود. عملکرد لیزر درمانی در واقع به این گونه است که با تابش انرژی لیزر به بافت‎های بدن مسبب تحریک سلول‎های بدن می‌‎شود. به این نوع تحریک تحریک بیولوژیکی می‎گویند که می‎تواند باعث رشد بافت و ترمیم آن شود.اشعه ی که از دستگاه‎های لیزر به نقطه انتخاب شده ساتع می‎شود به طور متمرکز بر روی آن نقطه و بافت آسیب دیده تابانده می‎شود.

این اشعه خاص در لیزر تراپی به عمق بافت نفوذ کرده و با تحریک سلول‎های آسیب دیده ماده تغذیه شونده توسط سلول را افزایش می‎دهد و به ترمیم بافت و درمان آن می‎انجامد. از لیزر تراپی برای درمان بیماری‎های اسکلتی و عضلانی منند دیسک کمر، درمان آرتروز زانو درد و درمان درد شانه و گردن و مچ دست استفاده می‎شود.

مزایای درمان به وسیله لیزر تراپی در فیزیوتراپی

استفاده از لیزر با هدف درمان بیماری‎های اسکلتی عضلانی را لیزر تراپی می‎گویند. لیزر تراپی به دو روش کم توان و پر توان تقسیم می‎شود. کار لیزر دقیقا به این صورت است که اشعه پر انرژی از نور خود را به صورت انتخابی به بافت بدن منتقل می‎کند.یکی از تاثیرات اصلی لیزر تغییر دادن زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری‎ها است. سرعت بخشیدن به این زنجیره سبب افزایش ATP و ساخت DNA و پروتئین و تسریع اعمال سلولی می‎شود.

لیزرتراپی به روش لیزر پر توان بسیار تخصصی تر از روش درمان با لیزر کم توان است و بنابراین به دقت و ظرافت و تخصص بیشتری نیاز دارد. درصد نفوذ این لیزر نسبت به لیزر کم توان بسیار بیشتر است و دوره درمان آن کوتاه است.لیزر پرتوان 24 برابر توانایی بیشتری نسبت به دیگری دارد و عمق نفوذ آن بیش از 4 سانتیمتر است. در حالی که لیزرهای کم توان تنها قادرند به عمق نیم سانت و در درمان‎های سطحی و کوچک مورد استفاده قرار بگیرند.

از مهمترین مزایای استفاده از لیزر تراپی در درمان تمرکز درست لیزر بر نقطه صدمه دیده است. به طوری که اشعه لیزر به دلیل ظرافت و کوچکی دستگاه قادر است به طور دقیق بر روی نقاط آسیب دیده تمرکز کند.علوه بر این این درمان در شرایطی که درمان‎های دیگری نیز وجود دارد اما یا بسیار هزینه بر و دردناک بوده یا دوره نقاهت طولانی و عوارض زیادی به همراه دارند و این موارد تحمل این درمان‎ها را طاقت فرسا و زجر آور می‎کند به سادگی می‎تواند مورد استفاده قرار گیرد.

موارد استفاده از درمان فیزیوتراپی با لیزر

همانطور که گفته شد از لیزر تراپی برای درمان‎ بافت‎های آسیب دیده استفاده می‎شود. درمان لیزر با اهداف زیر صورت می‎گیرد.

• کاهش درد
  • تسریع ترمیم بافت و رشد سلول
  • تریع بهبود زخم و اسکار
  • کاهش التهاب
  • افزایش تولید ATP
  • افزایش سرعت احیای سلولی
  • بهبود فعلیت‎های قلبی و عروقی
  • بهبود سازی عملکرد عصبی
  • افزایش سریان جریان خون و تاثیر بر عروق
  • ترمیم و افزایش فعالیت‎های متابولیک

مشکلاتی که معمولا در درمان فیزیوتراپی در تهران از لیزر برای آنها استفاده می‎شود به شرح زیر است.

• تسکین درد شدید
  • ترمیم اعصاب محیطی
  • درمان دردهای سیاتیک

نحوه درمان فیزیو تراپی با لیزر

برای درمان پزشک معالج نقاط مورد نیاز را پیدا می‎کند و بعد بخشی یا کل نور را بر روی آن قرار میدهد و در مقدار زمان مشخصی آن را به صورت دورانی یا عمودی و افقی به حرکت در می‎آورد دلیل این امر قدرت و شدت بالای تابش اشعه است که ایجاد حرارت می‎کند و برای راحتی بیمار لازم است.میزان دوز تابش و نحوه درمان با توجه به نوع مشکل بیمار تصمیمی است که کاملا توسط پزشک معالج گرفته می‎شود.

بسیاری از افراد درمان شده معمولا در طول درمان خود احساس خاصی ندارند و پس از آن ممکن است دردی کوتاه و مقطعی یا سوزشی را تحمل کنند که به زودی رفع خواهد شد.پیش از انجام درمان پوست ناحیه مورد نظر باید تمیز گردد و کاملا تراشیده شود و در طول درمان پزشک و بیمار باید از عینک‎های محافظ اشعه استفاده کنند. این روش ممکن است به تنهایی یا به صورت ترکیبی با سایر روش‎های درمانی به کار گرفته شود. که به تجویز پزشک بستگی دارد.درمان به روش لیزر یک درمان دائمی و تسکین طولانی مدت است که در اکثر موارد به طور کامل موفق به درمان عارضه خواهد شد.