فیزیوتراپی کرپیتوس گردن تهران

4.3/5 - (3 امتیاز)

فیزیوتراپی کرپیتوس گردن تهران : به صدایی که از صدای ترک خوردن یا خرد شدن و ضربه دیدن و ساییدگی در گردن به گوش می‎رسد اصطلاحا کرپیتوس گردن می‎گویند. این صدا زمانی که گردن فرد دچار سفتی و خشکی و یا درگیری آرتروز می‎شود پدید می‎آید.

این عارضه معمولا خطرناک و نگران کننده به نظر نمی‎رسد. تنها در صورتی مشکلات خود را به همراه دارد که یکی از نشانه‎های دیگر و جانبی از یک بیماری باشد. یا در صورتی که این با علائم نگران کننده‎ای مثل درد یا محدودیت حرکت همراه باشد یا بعد از ضربه ایجاد شده باشد می‎تواند علائم یک مشکل جدی‎تر باشد که باید حتما ان را پیگیری کرد.

در واقع کریپتوس یا کرپیتوز گردن به قلنج گردن می‎گویند که باصدایی در هنگام حرکت دادن مفصل گردن همراه است. برای یک مثال شنیدن صدای تق استخوان در هنگام برگرداندن سر به عقب را کرپیتوز می‎گویند. این عارضه معمولا یا هیچ دردی همراه نیست.

در آناتومی گردن سه ساختار وجود دارد که با مهره‎های متصل به یکدیگر مجاور شده است. ساختار جلویی را دیسک بین مهره‎ای می‎نامند و ساختارهای مفصلی که در پشت مهره‎ها قرار دارد را فاست می‎نامند. فاست در واقع از دو سطح مفصلی درست شده است که توسز مفصل دیگری احاطه شده است. بین این مفاصل مایعی وجود دارد که باعث لغزیدن و روان شدن مهره‎ها و اجزای دیگر در گردن برای حرکت می‎شود. با تصور این اناتومی اینطور به نظر می‎رسد که ب یهم خوردن ساختار ستون فقرات و ایجاد صدا در اثر این عارضه کرپیتوس گردن یا قلنج گردن ایجاد می‎شود.

فیزیوتراپی کریپتوس گردن تهران

مهره‎های گردنی چندین عملکرد و کارایی دارند که با مختل شدن هر جزء از این سیستم این عملکردها مستعد بهم ریختگی و ملغی می‎شوند. از مهمترین نقش‎های مهره‎های گردنی جای دادن طناب نخاعی است که شامل دسته‎ای از عصب‎ها می‎شود که از مغز شروع می‎شوند و از میان این مهره‎ها و قفسه سینه به کمر و مهره کمری در بخش تحتانی کمر ختم می‎شوند و مهمترین نقش در اناتومی یعنی مسئولیت انتقال پیام‎های عصبی حرکتی را به سایر نقاط بدن بر عهده دارند.

از دیگر مسئولیت‎ای پررنگ این مهره‎ها محافظت از سر و حرکات آن می‎باشد. مهره‎های گردنی متحمل فشار زیادی هستند زیرا وزنی حدود 4 الی 6 کیلوگرم را به تنهایی تحمل می‎کنند.  این مهره‎ها علاوه بر نگهداری و تحمل سر به آن انعطاف نیز می‎دهند و عملکرد آنها به گونه‎ای است که سر می‎تواند حرکاتی مانند چرخش به جلو یا عقب، خم کردن و به پهلو نگاه کردن را انجام دهد.

نقش دیگر مهره‎های گردنی همکاری در بهبود گردش خون در ناحیه مغز می‎باشد زیرا دریچه‎ه و مجراهایی که وظیفه خون رسانی را بر عهده دارند در حقیقت از این گذرگاه عبور می‎کنند و هیچ مسیر دیگری ندارند.

علل ایجاد کرپیتوس

در واقع پزشکان بر این باورند که مایعی که در مفصل وجود دارد با جابجا شدن و شکستن مفاصب به سرعت در بین مفاصل حرکت می‎کند تا جلوی دردی که به علت خشکی در مفاصل وجود دارد و همچنین ساییدگی را بگیرد اما بعد از کاهش فشار این مایع تبدیل به گاز می‎شود و صدایی را ایجاد می‎کند که فرد به موجب آن احساس آرامش به وی القا پیدا می‎کند.

به هر جهت علل زمینه ساز این صدا می‎تواند به دلایل زیر باشد:

  • حباب زایی : مایع مفصلی برای جلوگیری از آسیب و اسودگی حرکت در دور تا دور مفاصل تعبیه شده است. این مایع از دی اکسید کرین و گازنیتروژن نیز تشکیل شده است و حرکت این گازها در مایع باعش پیدایش حباب هایی در مایع می‎شوند. با جا به جا شدن گردن این حباب‎ها می‎ترکند و صدای تق تق در گردن ایجاد می‎شود. اصطلاحا به این حالت حباب زایی می‎گویند و علت اصلی قلنج گردن ست.
  • جابجایی در اطراف استخوان : تاندون‎ها و رباط هایی که در اطراف عضلات و ستخوان‎های گردن وجود دارند که به دلایل مختلفی جابجا می‎شوند. با جابه جایی این تاندون‎ها و عضلات صدایی تولید می‎شود که در نهایت به قولنج گردن می‎انجامد.
  • اشکالات مفصلی : بیماری‎هایی مانند آرتروز گردن و پوکی استخوان اثراتی تخریبی بر استخوان‎ها دارند. این اثرات به سفت شدگی مفاصل منجر می‎شوند. این صدا می‎تواند یکی از نشانه‎های این بیماری‎ها باشد. ضخیم شدن رباط و مهره‎‎های گردنی همچنین باعث گردن درد و خشک شدن گردن و ایجاد صدا به خصوص در افراد مسن خواهد شد.
  • ساییدگی استخوان‎ها به یکدیگر در نتیجه تحلیل رفتن غضروف‎ها و استخوان‎ها در حین حرکت می‎شود. این عارضه نیز به دلیل فرسایش سن و یا اسیب دیدگی به وجود می‎آید و موجب قولنج در ناحیه گردن می‎شود.

علائم کریپتوس گردن

همانطور که پیداست از مهمترین علائم کرپیتوس گردن شنیدن صدای مداوم تق تق در گردن در حین جابجایی است.

این عارضه می‎تواند با سردردهایی آرام یا شدید متداوم همراه باشد.

احساس وجود دردی در گردن که به سمت کتف‎ها کشیده می‎شود.

حضور گزی یا مور مور شدن به طور مداوم در انگشتان و دست‎ها

حساس شدن گردن نسیت به لمس شدن

عوارض کرپیتوس و قلنج گردن

در صورتی که صدای گفته شد همچنان در ناحیه گردن ادامه داشته باشد به این معنی است که قولنج به درستی نشکسته و ممکن است خطراتی را با خود به همراه بیاورد. از جمله خطرات احتمالی گیر افتادگی عصب است که در صورتی رخ می‎دهد که قلنج گردن در اثر نیروی زیادی شکسته شود. این وضعیت در واقع بسیار دردناک است و تا حدود زیادی حرکت و جا به جایی گردن را غیر ممکن می‎کند.

از دیگر عوارض محدود شدن دامنه حرکتی گردن به موجب کشیدگی مفاصل و عضلات است. همچنین ممکن است بیمار به قلنج پی در پی در ناحیه گردن دچار شود.

در جریان شکسته شدن قلنج در اثر وارد شدن نیروی بسیار عروق خونی گرردن آسیب می‎بینند و این مشکلات به لخته شدن خون و تعویق و کاهش خون رسانی به ناحیه مغز منجر می‎شود.

ارتروز مفصل، سکته، فشرده شدن اعصاب و … از دیگر عواملی هستند که در پی کریپتوس گردن اتفاق می‎افتند بنابراین لازم است برای جلوگیری از تبدیل شدن این مشکل ساده به مشکلی حاد نسبت به درمان آن اقدام کرد.

درمان فیزیوتراپی کریپتوس گردن یا صدا دادن گردن در تهران

اولین درمان فیزیوتراپی کرپیتوس گردن در تهران استفاده از کمپرس‎های حرارتی و ماساژ است. این ماساژ با استفاده از کمپرس گرم و یا روغن توسط فیزیوتراپ ها انجام می‎گیرد و کمک می‎کند تا جریان خون به راحتی اتفاق بیافتد.

همچنین استفاده از بریس که نوعی گردنبد طبی است برای کنترل حرکت مفاصل ممکن است از سوی فیزیوتراپ درمانگر به شما پیشنهاد شود.

تحرک مفصل با حرکاتی کششی و ملایم و ورزش از سوی فیزیوتراپ نیز به شما توصیه می‎گردد و با کمک وی باید نسبت به انجام ان اقدام کنید.

استفاده از الکتروتراپی نیز ممکن است در بین درمانهای فیزیوتراپی به کار گرفته شود. به هر حال درمانی پزشک فیزیوتراپ برای شما در نظر می‎گیرد یک درمان قطعی و بدون هیچ عوارضی ایت بنابراین بهتر است نسیت به درمان زودتر اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *