فیزیوتراپی پارگی عضله سینه یا پکتورالیس

4.5/5 - (2 امتیاز)

فیزیوتراپی پارگی عضله سینه یا پکتورالیس : پارگی عضله سینه می‎تواند توانایی فرد را برای انجام فعالیت‎های روزانه، کاری و یا حتی تفریحی مختل کند. با شدیدتر شدن این عارضه فرد همواره در حال تحمل دردی شدید است و دامنه حرکتی شانه به طور کلی آنقدر محدود می‎شود که استفده از شانه نیز امکان پذیر نخواهد بود. در صورتی که دچار این عارضه شوید فیزیوتراپی می‎تواند کاملا  در رفع مشکل و درد شما را همراهی کند. در واقع فیزیوتراپیست ابتدا با ارزیابی وضعیت شما راهکارها و روشهایی را برای درمان شما سازمان دهی می‎کند.

پارگی عضله سینه یا پکتورالیس

در قسمت فوقانی و جلویی قفسه سینه عضله‎ای قوی به نام عضله سینه‎ای بزرگ یا پکتورالیس وجود دارد که مسئولیت حرکت دادن شانه و بازو و چرخش داخلی آنها را بر عهده دارد. این عضله سینه را به ترقوه و جناغ متصل کرده و در قسمت خارجی خود به بالای استخوان بازو متصل شده است.

این عضله در آقایان محسوستر بوده و در خانم‎ها به دلیل وجود بافت پستان وضوح کمتری دارد. آسیب‎هایی که به عضله سینه‎ای بزرگ یا پکتورالیس وارد می‎شود به دلیل اعمال نیروهای کششی شدید به عضله در زمان انقباض آن وارد می‎شود. از رایج ترین دلایل ابتلا به پارگی عضله سینه انجام ورزش‎های بدن سازی به نام پرس سینه است.

در زمان انجام پرس سینه عضله سینه زیر فشار زیادی که به دلیل نیروهای کششی قوی که از طرف وزنه وارد می‎شود قرار می‎گیرد. این نیروها به پارگی عضله می‎انجامند. ورزش‎های دیگری وجود دارد که میتواند در اتفاق افتادن این عارضه دخیل باشد. ورزش‎هایی مانند کشتی، راگبی، اسکی، هاکی و چتر بازی نیز از دلایل دیگری هستند که می‎توانند در رخ دادن این عارضه  دخیل باشند.این آسیب معمولا در مردان جوانی در سنین 20 الی 40 سالگی رایج می‎باشد.

درمان پارگی عضله سینه یا پکتورالیس با فیزیوتراپی در تهران

پارگی عضله معمولا به زمانی اطلاق می‎شود که مجموعه تاندون‎هایی که از عضلات عبور می‎کنند و آنها را نگه می‎دارند دچار پارگی شوند. این پارگی می‎تواند موجی تغییر شکل و رنگ عضله در قسمت خارجی شود و هم چنین خونریزی زیر جلدی را نیز با خود به همراه داشته باشد.

همچنین آسیب به تاندون‎ها در عضله سینه می‎تواند به معنی کشیدگی عضلانی و یا پارگی بافت و فیبرهای عضلانی رخ دهد که به دو نوع ناقص با کامل دسته بندی می‎شود. از مهمترین علامت‎های این آسیب‎ها دردی است که در قسمت رویی عضله و جلوی سینه و شانه و قسمت فوقانی بازو رخ می‎دهد. شدت درد در زمان حرکت دادن دست افزایش پیدا می‎کند. این درد گاهی در نوع حاد آسیب با تورم کبودی و قرمزی و التهاب در قیمت خارجی آسیب همراه است.

چرخش داخلی بازو و هم چنین باز کردن دست به طوری که آن را از بدن دور می‎کنید می‎تواند درد را در حین حرکت تشدید کند. تشخیص قطعی این آسیب و نوع آن به کمک ام آر آی صورت می‎گیرد. درمان کشیدگی و پارگی ناقص درواقع نیاز به مدتی استراحت مطلق و پس از آن فیزیوتراپی سبک انجام می‎گیرد.

لیزر پرتوان دیسک کمر در تهران

در پارگی‎های حاد و کمل معمولا به عمل جراحی نیاز پیدا می‎شود و پس از درمان با استفاده از کمک فیزیوتراپی ادامه پیدا می‎کند تا توانایی از دست رفته را به عضلات بازگرداند و درد را تسکین دهد. در برخی از موارد که درجه حادی پارگی بسیار بالا است درمان با جراحی و پیوند همراه می‎شود. با این حال در افراد مسنی که فعالیت زیادی را به صورت روزانه تجربه نمی‎کنند پارگی‎های کامل را میتوان بدون نیاز به جراحی نیز درمان کرد.

علائم پارگی عضله سینه یا پکتورالیس

فیزیوتراپی پارگی عضله سینه یا پکتورالیس خوشبختانه با علائمی همراه است که تشخیص را بسیار راحت می‎کند. شایع‎ترین این علائم یه شرح زیر است:

  • شنیدن صدایی مانند صدای ترکیدن چیزی در قفسه سینه یا شانه در زمان رخ دادن حادثه آسیب زننده
  • احساس کردن دردی در قسمت جلوی شانه
  • عدم توانایی در بالا بردن شانه و بازو
  • از دست دادن توانایی ایجاد کردن فشار بر چیزی در زمان هل دادن حتی هل دادن درب
  • پیدایش کبودی و خون مردگی در قسمت جلوی شانه و سینه
  • تغییر فرم ظاهری جلوی سینه در سمت دست آسیب دیده
  • همراهی دردی که در زمان حرکت دادن شانه و بازو تشدید می‎شود

اگر تصور کردید که به این عارضه دچار شده‎ید لازم است برای جلوگیری از حاد شدن آن و سهولت روند درمان هر چه سریعتر به یک پزشک فیزیوتراپی مراجعه کنید.

تشخیص پارگی عضله

تشخیص پارگی عضله سینه به درمان بالینی نیاز دارد. ابتدا پزشک سوابق بیمار را بررسی می‎کند و درباره نحوه رخ دادن حادثه و پارگی از فرد سوالاتی را می‎پرسد. در انتها پزشک برا یتشخیص دقیق و درجه پارگی ام ار ای را تجویز می‎کند.

فیزیوتراپی پارگی عضله سینه یا پکتورالیس از نظر درجات پارگی به سه درجه زیر تقسیم می‎شود.

پارگی درجه یک که این پارگی صرفا ناشی از کشش بیش از حد تاندون عضله سینه است.

در نوع درجه دو که به پارگی جزئی تاندون گفته می‎شود.

همچنین در پارگی درجه سوم یا شدید که به پارگی کامل تاندون گفته می‎شود. در این نوع پارگی معمولا درمان اولیه درمان با روش جراحی خواهد بود.

نوع درمان

در اسیب دیدگیهایی که عمل جراحی در آن ها دخیل نشود شما باید مدتی را به استراحت مطلق بگذرانید تا خون ریزی و کبودی به طور قابل توجهی رفع شود. پس از مدت کوتاهی قادر خواهید بود درمان فیزیوتراپی خود را آغاز کنید.

بهترین زمان آغاز فیزیوتراپی شما را در انتها پزشک شما تعیین خواهد کرد.

در پارگی‎های درجه ول که صرفا کشیدگی هستند معمولا درمان فیزیوتراپی از یک هفته پس از آسیب دیدگی آغاز می‎گردد.

  • ورزش درمانی : اصلی ترین روش برای درمان پارگی عضله سینه استفاده از ورزش درمانی است. ورزش دامنه حرکتی، فدرت عضلانی، و عملکرد کربردی بازو را به بیمار باز می‎گرداند. فیزیوتراپیست شما تمرین‎هایی را به شما آموزش می‎دهد که برای گسترش دامنه حرکتی، تقویت عضله، استقلال حرکتی و پلایومتریک مفید می‎باشد.
  • ماساژ درمانی
  • گرما و سرما درمانی
  • اولتراسوند تراپی
  • الکترو تراپی
  • نوار کینزیولوژی

به یاد داشته باشید که پارگی عضله سینه یک اتفاق نادر است که در پی حوادث هر چند معمولی رخ می‎دهد. با این حال با درد شدیدی همراه است. این عارضه کیفیت زندگی شما را به طور کامل تحت تاثیر قرار می‎دهد و دامنه حرکتی شما را کاملا محدود می‎کند. به هیچ عنوان خود درمانی درمان معقولی برای این عارضه نیست بنابراین به موقع باید به سک پزشک متخصص مراجعه کنید و درمان را در پیش بگیرید تا بتوانید عضله را به حالت عادی باز گردانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *