فیزیوتراپی رباط صلیبی در تهران

4.5/5 - (2 امتیاز)

فیزیوتراپی رباط صلیبی : رباط صلیبی یکی از رباط‎های مهم در ناحیه مفصل زانو است. در صورت تغییر ناگهانی در زانو یا وارد کردن فشار بسیار زیاد و یا حرکات سخت ورزشی این رباط آسیب می‎بیند و ممکن است به پارگی آن منجر شود.

درجات آسیب و شدت آسیب در این ناحیه به طور کلی به دسته‎های مختلفی تقسیم می‎شود. درجه اول آن یک نوع پارگی خفیف است. این نوع پارگی حالت ناپایدار خود را ندارد و میزان خون ریزی در آن به شدت پایین است.

در درجه دوم آسیب دیدگی رباط صلیبی پارگی ناقص است و به طور کلی اتفاق نیافتاده است اما با این حال به دلیل پارگی ناقص تا حدودی بی‎ثباتی وجود دارد. و درد به شدت حس می‎شود. در درجه سوم آسیب دیدگی پارگی کامل به صورت از هم گسیختکی فیبرها اتفاق می‎افتد.

در این حالت ما شاهد خون ریزی در ناحیه مفصل هستیم و بی ثباتی وجود دارد. از سوی بیماران حسی شبیه به ترکیدن چیزی در ناحیه زانو و احساس خالی شدن زانو گزارش می‎شود. در لحظه پاره شدن درد شدید احساس می‎شود اما بعد از مدتی درد به طرز عجیبی کاهش میابد. با اینحال این به این معنی نیست که درد به طور کلی رفع می‎شود بلکه به علت خون ریزی که اتفاق می‎افتد شاهد درد شدید ثانویه هستیم.

فیزیوتراپی در توانبخشی این نوع آسیب دیدگی نقشی موثر و عمیق دارد. با کمک فیزیوتراپی رباط صلیبی به ادازه زیادی موفق به کنترل درد می‎شویم و دوره بهبودی را به سرعت بیشتری می‎گذرانیم. حرکات و نوع درمان به روش فیزیوتراپی به نوعی طراحی شده‎اند که می‎توانند برنامه توانبخشی را سرعت ببخشیند و انعطاف پذیری و بازیابی حرکتی را به بیمار بازگردانند. همچنین فیزیوتارپی می‎تواند در تقویت مفاصل زنو بسیار موثر باشد.

علل موثر در آسیب دیدگی رباط صلیبی

این وقعه همانطور که گفته شد زمانی اتفاق می‎افتد که زانو بر خلاف جهت معمول خود حرکت کند. برای مثال به طور شدید به عقب خم شود یا جلوتر از ران به جلو حرکت کند.

عواملی که تاثیر زیادی در این حرکات دارند و در نهایت به پارگی ختم می‎شوند عواملی هستند که به راحتی قابل کنترل می‎باشند. برای مثال :

  1. علل محیطی : ورزشهایی که با پریدن و دویدن همراه هستند احتمال وارد شدن آسیب را دو چندان می‎کنند. ورزشکارانی مانند دنبال کنندگان حرفه‎ای فوتبال، بسکتبال، دو میدانی و … به طور عمده‎ای با پارگی ربط صلیبی آشنایی دارند.
  2. علل آناتومیک : احتمال آسیب آناتومیک در قیمت زانو به طور کلی در زنان ورزشکار بیشتر وجود دارد.
  3. علل هورمونی : احتمال آسیب و پارگی در ناحیه زانو با افزایش سطح استروژن به شدت افزایش می‎یابد.

علائم و نشانه ‎ها آسیب رباط صلیبی

پارگی رباط صلیبی دارای علامت‎های بسیار واضحی است با این حال برای تشخیص نوع و شدت آسیب دیدگی لازم است با علائم زیر آشنا شوید:

  • در شدید و ناگهانی در ناحیه برامدگی یا پشت زانو
  • شنیدن صدای تق تق بلند از زانو که با احسس درد همراه است
  • ورم زانو طی دو تا سه ساعت بعد از آسیب دیدگی
  • احساس پوک یا خالی بودن زانو در هنگام راه رفتن، ایستادن، پایین و بالا رفتن از پله‎ها و یا تکن خوردن بر روی صندلی و به هنگام نشستن بر آن
  • عدم توانایی در راه رفتن به علت ناتوانی زانو و احساس درد
  • ناتوانی در تحمل وزن بدن و احساس عدم تعادل

تشخیص آسیب رباط صلیبی

برای تشخسص آسیب دیدگی معمولا اصلی‎ترین اقدام معاینات فیزیکی و جسمانی علائم را نشان خواهند داد اما باید سابقه پزشکی و عکس برداری نیز به کمک آن بیاید تا مشکل را دقیق تر به پزشک معالج نشان دهد.به هر حال حساسیت نشان دادن زانو به معنی وجود یک آسیب در ناحیه زانو است. پس از آزمایشات برای تکمیل تشخیص و تایید پزشک نسیت به آسیب دیدگی رباط صلیبی باید به سرعت برای روند درمان اقدام کرد.

تیت مک موری یک نوع روش تشخیص آسیب دیدگی رباط صلیبی است. در این روش پزشک از بیمار می‎خواهد تا در ابتدا زانو را خم کردن و بعد آن را به سادگی به صورت راست نگه دارد و پس از آن زانو را به طور چرخشی حرکت دهد. انجام دادن این حرکات برای شنیده شدن صداهای مشکوک در ناحیه زانو است.به این ترتیب پزشک می‎تواند آسیب دیدگی رباط صلیبی را تایید کند. بعد از این مرحله بسته به اندازه درد یا کاهش توانایی پزشک سی تی اسکن، اسکن ام آر آی یا اشعه ایکس را تجویز می‎کند تا از شدت آسیب دیدگی دید دقیق تری پیدا کند.

درمان آسیب دیدگی رباط صلیبی

درمان فیزیوتراپی در غرب تهران برای رباط صلیبی از انواع گوناگونی تشکیل می‎شود. اولین اقدام برای درمان از بین برد درد است به این منظور از داروهای مسکن نیز کمک گرفته می‎شود تا زمانی را برای آغاز فیزیوتراپی و روند درمان بخریم.اما به جز این باید بدانید که فیزیوتراپی رباط صلیبی به سه دسته تقسیم می‎شود. اولین اقدام فیزیوتراپی برای پرهیز از نیاز پیدا کردن به عمل جراحی است. در اقدامات بعدی فیزیوتراپی پیش از عمل جراحی و فیزیوتراپی پس از عمل جراحی است.تشخیص اینکه شما به کدام یک از این انواع درمان نیاز دارید کاملا بر عهده پزشک شما می‎باشد. در صورتی که آسیب دیدگی رباط صلیبی بسیار جدی باشد شما حتما بای روش جراحی و پی از آن فیزیوتراپی را داشته باشید.

درمان رباط صلیبی با فیزیوتراپی در تهران

در صورتی که صدمه چندان جدی نباشد فیزیوتراپ تمرین‎هایی را به شما می‎دهد که به وسیله آنها بتوانید عضلات چهار سر ران را تقویت کنید. و این تمرینات معمولا شما را از انجام عمل جراحی بی نیاز خواهد کرد.اما در صورتی که آسیب دیدگی جدی باشد و پزشک مجبور به تجویز عمل جراحی برای بیمار شود، فیزیوتراپی پس از عمل جراحی و به منظور کاهش ورم زانو، تقویت عضلات و افزایش گستره حرکتی و کنترل درد و بهبود سریع تر مورد استفاده قرار می‎گیرد.

در این مرحله اولین اقدام استفاده از عصا و تحمل وزن بدن به بیمار آموزش داده می‎شود. این اقدام برای جلوگیری ز وارد شدن آسیب به پای دیگر صورت می‎گیرد. همچنین پس از بهبودی تحمل وزن برای پای اسیب دیده در بیماران بسیار دشوار است. در نهایت اقدامات درمانی در فیزیوتراپی به کمک بیمار می‎آیند تا روند درمان و بازیابی توانایی خود را به سرعت طی کند. عمده برنامه درمانی شامل توصیه و آموزش ورزشهایی برای زانو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *