فیزیوتراپی تاندونیت شانه در تهران

5/5 - (1 امتیاز)

فیزیوتراپی تاندونیت شانه در تهران : شانه ما در حقیقت مفصلی کاسه ای است که توسط عضلات و تاندونهایی محاصره شده است. گوی موجود در بالای استخوان رویی بازو شانه را شانه مینامند. در واقع مفصل شانه از انواعی از مفاصل تشکیل شده است که در مسیر یکدیگر قرار گرفته اند. همچنین عضلات مختلفی وجود دارند که در حرکت شانه دخیل هستند و به بزو این مکار را میدهند تا قادر به انجام محدوده حرکتی وسیعی باشد. این به این معنی است که عضلات و تاندون‎های این قسمت باید به سختی کار کنند تا استخوان‎ها را در محل خود مستقر کنند.

این عضلات و تاندون‎ها به دلیل نقش حیاتی که در انجام حرکات شانه بازو و به طور کلی دستان درند به راحتی آسیب پذیر و مستعد پارگی و ساییدگی هستند. بنابراین در قسمت شانه معمولا شاهد انواع دردها و آسیب‎ها هستیم که البته قابل درمان هستند. یکی از کارآمدترین درمان‎ها برای آسیب‎های متوجه تاندون‎های شانه و کتف درمان به روش فیزیوتراپی است.

روتاتور کاف به مجموعه‎ای از عضلات گفته می‎شود که در قسمت شانه دارای تاندون مشترکی هستند که آنها را در جاسگاه خود در شانه حفظ می‎کند تا عضلات بزرگتر را شکل و حرکت دهند. التهاب یا تاندونیت شانه به التهاب روتاتور کاف گفته می‎شود که شامل انواع مختلفی است و با عنوان بورسیت، سندرم گیرافتادگی شانه و تاندونوپاتی گفته می‎شود. این بیماری باعث التهاب یک کیسه کوچک مایع که بین روتاتور کاف و سطح زیرین استخوان در شانه قرار دارد می‎شود.

علت ابتلا به تاندونیت شانه

از مهمترین علل ابتلا به تاندونیت شانه یا تاندونیت دو سر بازویی گیر افتادگی مفصل شانه و پارگی عضلات روتاتور می‎باشد که در پی این حادثه شلی لیگامان‎ها در ناحیه شانه و ایجاد یک بی ثباتی و بی اختیاری حرکتی است که با دردی مزمن همراه است. گاهی این درد آنقدر شدید  و وخیم می‎شود که توان حرکات ساده روزمره را از فرد می‎گیرد.

عضلت دو یر بازویی به عنوان تثبیت کننده‎های سر استخوان بازو عمل می‎کنند و در صورتی که این هماهنگی از بین برود دیگر حرکت دادن آن ممکن نیست. همچنین فعالیت‎ها و جابجایی ناگهانی و بیش از حد استخوان بازو فشار بسیار زیادی را به قسمت عضلات دو سر بازویی در شانه‎ها وارد می‎کند که این دلیل نیز می‎تواند به وارد کردن آسیب‎های جدی و التهاب عضلات بیانجامد. این مشکل معمولا در بین ورزشکاران به خصوص ورزش‎هایی مانند راکت بال و شنا بسیار شایع است.

اگر این تحریکات همچنان ممتد باشند و ادامه پیدا کنند و نسیت به درمان‎ آنها و اصلاحات حرکتی در ناحیه شانه اقدامی انجام نشود و صرفا با تزریق و مسکن نادیده گرفته شوند میتواند به پارگی تاندون ها و اجماع تحتانی توده عضلانی منجر شود که در این صورت فرد بابد برای درمان به عمل جراحی متوصل شود.

انجام فعالیت‎هایی مانند بازی گلف، پرتاب کردن چیزی که به خصوص سنگین باشد، بلند کردن اجسام به صورت اشتباه و یک هویی به خصوص اجسام سنگین تا بالای سر می‎تواند فشار بدی را به روتاتور کاف و تاندون‎ها تحمیل کند که منجر به کبودی یا گرفتگی تاندون‎ها می‎شود و در نهایت به ضعف و درد در مفصل شانه منجر شود که به این عارضه تاندونیت ناشی از استفاده بیش از حد می‎گویند.

درمان تاندونیت شانه با فیزیوتراپی در تهران

تاندونیت کلیسیفبک از دیگر عارضه‎هایی است که در این بخش با احتمالات شایعی رخ می‎دهد. گاها التهاب‎های طولانی مدت در قیمت شانه باعث می‎شود که کلسیم به آن قسمت رفته و در آنحا رسوب و تجمع کند و در نتیجه دچار تاندون‎ها دچار سفتی شده و قدرت و توانایی حرکتی خود را از دست بدهند. که این مشکل نیز همچنان با دردهایی همراه است که در زمان حرکت دادن شدت می‎گیرند.

گاهی فضای بین روتاتور کاف و قوس انه بسیار تنگ و باریک می‎‎شود که به این حالت تاندونیت ناشی از گیر افتادگی شانه می‎گویند. این نتیجه ضعیف شدن تاندونیت و متورم شدن بورس یا تشکیل خار استخوانی است. این حالت نیز بیشتر به دلیل فعالیت‎های مکرر شانه اتفاق می‎افتد. مانند فعالیت‎های مربوط به شغل افراد یا فعالیت‎های ورزشی و یا به طور کلی زمانی که فرد مشغول فعالیتی است که در آن زمان زیادی را به طور مکرر صرف بالا نگهداشتن دستها به سمت بالای سر می‏کند.

التهاب شدید در قسمت تاندون که از گیر افتادگی مکرر و بلند مدت حاصل می‎شود و یا عامل آن تحلیل و آسیب دیدگی ناگهانی است مانند زمین خوردن و … می‎‏‎تواند به پارگی جزئی یا شدید و ناتوانی های حرکتی و عملکردی منتهی شود. در نتیجه به طور کلی تاندونیت می‎تواند به علل آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد آغاز شود حتی می‎تواند بدون هیچ محرکی اتفاق بیافتد و بعد از گذشت زمان بدتر و بدتر شود. این آسیب‎ها حتما به استفاده مکرر چیزی به بالای سر مربوط است.

فعالیت در برخی از رشته های ورزشس می‎تواند سبب پیدایش تاندونیت شانه شود.

  • حرکاتی که در بیس بال ضربه زننده یا پرتاب کننده ها انجام می‎دهند
  • حرکات تنیس بازان
  • ورزش والیبال و ضربه زدن توامان و یکباره به توپ
  • شنا و استفاده مکرر از دست‎ها

علائم ابتلا به تاندونیت شانه

معمولا علائم ابتلا به این عارضه خفیف و با دردهایی در زمان حرکت رخ مس‎نمایند. اگرچه این دردها ممکن است بسیار نا چیز یا به صورت مقطعی ظاهر شوند اما در صورت عدم پیگیری و درمان می‎توانند اوضاع را برای بیمار بسیار سخت کنند.

  • درد در هنگام جابجایی وسیله یا بلند کردن و پایین اوردن اجسام
  • سفتی و خشکی شانه و انقباض
  • دردی خفیف حتی در زمان استفاده نکردن از شانه
  • تورم و حساسیت در زمان لمس کردن شانه جلویی
  • دردی که از پشت تا چلوی شانه کشیده می‎شود
  • درد شدید و ناگهانی در زمان گرفتن یا بلند کردن یک باره اجسام
  • شنیدن صدای تق تق به طور مکرر از شانه در زمان استفاده از ان

همچنان که بی اعتنایی به درد آغاز می‎شود و درمان صورت نمیگیرد درد ادامه پیدا خواهد کرد و علائم تشدید می‎شوند و علائمی مثل موارد زیر پیش می‎آیند.

  • دردهای شبانه که ممکن ایت در خواب شدت بگیرد و مانع استراحت شود
  • از دست دادن قدرت حرکتی و توانایی شابه به صورت تدریجی و به طور کلی
  • ناتوانی در انجام حرکاتی مثل بردن دست به پشت سر
  • دردهای مزمن به خصوص در شب هنگام
  • کاهش انعطاف پذیری
  • محدودیت شدید در حرکت
  • اختلالات خواب یا بی خوابی
  • فقدان حرکتی

در صورت ادامه پیدا کردن التهابات تاندونیت شانه و ادامه بی اعتنایی به آن شانه به شدت التهاب خواهد کرد. درد در قسمت شانه آنقدر شدت می‎گیرد که دیگر به طور کامل بیمار توانایی حرکت دادن آن را نخواهد داشت و حتی در زمان لمس کردن شانه نیز درد حس می‎کند و خواب برای وی به شدت سخت خواهد بود.

تشخیص تاندونیت شانه

در ابتدا پزشک معالج سابقه پزشکی بیمار را بررسی خواهد کرد و سوالاتی در باب علائم وی خواهد پرسید. سپس ازمایش فیزیکی را انجام خواهد داد. در غالب موارد نیاز است که حتما برای تشخیص دقیق عکس برداری به وسیله اشعه ایکس و م آر آی یا اولتراسوند نیز برای بررسی التهابات و وجود آسیب دیدگی ها انجام شود.

یکی از اولین روش‎ها و موثرترین آنها در درمان تاندونیت شانه فیزیوتراپی در تهران است. اولین اقدام فیزیوتراپی اصلاح حرکاتی است که با انجام آنها درد شما به جریان می‎افتد. هدف از درمان به روش فیزیوتراپی علاوه بر تسکین درد درمان خشکی و ضعف در بیمار خواهد بود.

همچنین مهمترین هدف بازگرداندن فرد به زندگی روزمره وی است به طوری که بتواند توانایی خود را بازبیابد و به سادگی به کارهای قبل مشغول شود به طوری که دیگر احساس ناراحتی یا درد نداشته باشد. در درمان فیزیوتراپی تاندونیت شانه چه بیمار به عمل جراحی نیاز پیدا بکند و چه نیازی نداشته باشد باید حتما در روند بهبود خود از آن استفاده کند.

درمان فیزیوتراپی تاندونیت شانه

در این نوع درمان هدف فیزیوتراپیست آموزش حرکاتی ساده و ورزشهایی است که بتواند دامنه حرکتی را برای فرد احیا کند و پس از آن باید به دنبال هدف بهبود بود. فیزیوتراپی به سادگی روند بهبودی را دو چندان کرده و دامنه حرکتی را به فرد باز میگرداند و دردهای همراه بیمار را تسکین می‎دهد. استفاده از تمرینات ورزشی مهترین بخش درمان فیزیوتراپی می‎باشد با این حال ممکن است متخصص درمانگر شما از روش های دیگری مانند گرما و سرما تابی، درمانهای الکتریکی و ابزار نیز کمک بگیرد.

گاهی در کنار فیزیوتراپی از درمان‎های دیگری نیز استفاده می‎شود. از ابتدایی ترین قدم‎ها استفاده از مسکن‎ها و داروهای ضد التهاب به دستور پزشک برای بیمار است. در کنار آن اولین اقدام کاهش فعالیت و افزایش استراحت برای مدتی است که فیزیوتراپی بازیابی توانایی فرد را به موفقیت پشت سر بگذارد. استفاده از آتل برای تحریک نکردن و حرکت ندادن شانه تا زمان بهبود یافتن، قرار دادن کمپرس سرد بر روی محل درد و در کنار همه اینها استفاده از انواع روش‎های مفید فیزیوتراپی است که در اغلب موارد بیمار با این درمان‎ها دیگر نیازی به جراحی نخواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *