فیزیوتراپی با لیزر در تهران

5/5 - (1 امتیاز)

فیزیوتراپی با لیزر در تهران : در سال­های اخیر استفاده از پرتوهای لیزر در درمان بیماران به طور فزاینده­ای به چشم می­خورد در این میان لیزر درمانی در فیزیوتراپی نیز کاربردهای موثری یافته است. درمان با لیزر پرتوان، یک روش جدید برای رهایی از بسیاری از عارضه­های دردناک می­باشد. لیزر درمانی، سلول­ها را با وارد کردن انرژی نور لیزر به بافت، تحریک می­کند. لیزر پرتوان با قدرت بالا یک روش بدون درد، ایمن و به نسبت عاری از عوارض جانبی می­باشد که از آن به عنوان یکی از شیوه­های جراحی بسته دیسک کمر و ستون فقرات و همچنین برای رفع درد­های عصبی، عضلانی و اسکلتی استفاده می­شود.

مطالعات زیادی نشان می­دهند که لیزردرمانی، فرایند بهبود یک زخم یا جراحت را تسریع می­کند و همین اثر را بر روی درمان درد­های عصبی، عضلانی و اسکلتی نیز دارد. درمان کشیدگی ماهیچه با لیزر پرتوان با قدرت بالا یک پیشرفت تکنولوژیکی نسبت به لیزر تراپی سرد بوده و قابلیت درمان سطح بسیار زیادی را نسبت به لیزر سرد، دارا است. تحریک زیستی توسط نور لیزر، منجر به رشد و ترمیم بافت می­شود. این عمل باعث تسریع فرایند ترمیم زخم و همچنین کاهش چشمگیر درد، التهاب و شکل گیری بافت اسکار می­شود.

موارد کاربرد فیزیوتراپی با لیزر

آرتریت

خارپاشنه

التهاب فاشیای کف پا

آرتروز مفاصل بدن

تنیس البو

گلف البو

پارگی روتاتورکاف

سندرم شانه یخ زده

التهاب تاندون­ها

سندرم مفصل فکی ­_ گیجگاهی

آسیب دیدگی دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر

درد سیاتیک

شکستگی و در رفتگی مفاصل

نرمی غضروف کشکک

سندرم تونل کارپال

دردهای مزمن ستون فقرات مانند کمردرد و گردن درد

التهابات عصبی

پیچ خوردگی کپسول مفصلی

آسیب­های عصبی

فیبرومیالژیا

نوروپاتی محیطی در بیماران دیابتی

فواید فیزیوتراپی با لیزر

1) افزایش سرعت سوخت و ساز سلول­ها

2) افزایش تولید اِی تی پی

3) از بین بردن التهاب بافت­ها

4) کاهش تورم و ادم بافت­ها

5) بهبود گردش خون و لنف

6) افزایش میزان اکسیژن و سایر مواد مورد نیاز سلول­ها

7) تسکین سریع درد

8) افزایش سرعت تولید مثل و رشد سلول­ها

9) جلوگیری از انتقال پیام درد به سیستم عصبی مرکزی

10) افزایش ترشح هورمون­های طبیعی ضد درد

11) تسریع روند بهبودی و کاهش دوره نقاهت

12) بهبود عملکرد اعصاب در بافت آسیب دیده

13) بهبود فعالیت قلبی_عروقی

14) تسریع بهبودی زخم­ها و کاهش احتمال برجای ماند اسکار

مکانیسم اثر فیزیوتراپی با لیزر در تهران

مکانیسم اصلی اثر لیزر تراپی ناشناخته است، ولی یکی از مکانیسم‌های اصلی که تاکنون روی آن مطالعه شده، ایجاد تغییر در زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری‌ها می‌باشد. انرژی امواج نوری لیزر باعث می‌شود اعمال این زنجیره سریع­تر انجام شود و تولید اِی تی پی افزایش یابد و در نتیجه ساخت زنجیره‌های دی اِن اِی و اعمال سلولی و ساخت پروتئین و بعضی اعمال سلولی دیگر با سرعت بیشتری انجام گیرد.

دیگر مکانیسم‌های مورد مطالعه شامل جذب اشعه توسط پروتئین‌های غشای سلولی است که باعث تغییر شکل غشاء و افزایش نفوذپذیری آن نسبت به یون‌ها می‌باشد.

لیزر درمانی یک روش بدون درد، ایمن و بدون عوارض جانبی است که امکان استفاده از آن برای کاهش دردهای اسکلتی، عضلانی و عصبی وجود دارد. امروزه بسیاری از مطالعات مختلف، اثربخشی لیزرتراپی برای بهبود سریع‌تر زخم یا موارد آسیب‌دیدگی در بدن را نشان داده و طبق این بررسی‌ها، لیزر درمانی می‌تواند باعث کاهش درد عصبی، عضلانی و اسکلتی شود.

خار پاشنه شاک ویو تراپی

تفاوت فیزیوتراپی با لیزر پرتوان با لیزر کم توان

لیزرتراپی با لیزرهای پرتوان تخصصی‌تر از لیزرهای سرد بوده و استفاده از آن بایستی به­ جا و با دقت بیشتری صورت گیرد. تاثیرات درمانی این نوع لیزرها نیز سریع­تر و بیشتر از لیزرهای سرد یا کم توان می‌باشد. فیزیوتراپی با لیزر در تهران می‌تواند به نسبت لیزرهای پیشین یا همان لیزر کم­توان به عمق بیشتری از بافت نفوذ یابد و انرژی بیشتری را به منطقه درمانی برساند و اثر بخشی بیشتر و دوره درمان کوتاه­تری داشته باشد. لیزر پرتوان بیست و چهار برابر پرتوان‌تر از لیزرهای متداول و عمق نفوذ موثر آن بیش از چهار سانتیمتر می‌باشد، درحالی که لیزرهای متداول سرد یا کم­توان عمق نفوذ موثر آن‌ها نیم سانتیمتر است و بیشتر در درمان‌های بافت‌های سطحی و کوچک می‌توانند سودمند باشند.

زمان درمان آن

طول درمان با لیزر به طور کلی به کاربرد لیزر بستگی دارد و ممکن است یک جلسه درمان چیزی حدود پنج تا بیست دقیقه طول بکشد و بیمار به چیزی حدود هشت تا پانزده جلسه درمانی نیاز داشته باشد. پزشک بر اساس شرایط بیمار و مشکلی که دارد تعداد جلسات مورد نیاز را مشخص خواهد کرد و گاهی اوقات ممکن است بیمار به یک ماه درمان نیاز داشته باشد که در هر هفته چهار جلسه درمانی انجام خواهد شد تا نتایج قابل توجهی به دست بیاید. همچنین از آنجایی که این روش باعث تسکین درد می‌شود رفع درد به معنای بهبود بیماری نیست.

در صورتی که پزشک به شما توصیه کرده است که باید فرایند درمان خود را ادامه دهید، شما باید از دستورات او پیروی کنید، زیرا معمولا کسب نتایج دلخواه از درمان با لیزر به دنبال تکمیل برنامه درمان محقق خواهد شد. باید بدانید که لیزر کم توان دارای اثر التیام دهندگی است. لیزر درمانی از این لحاظ با سایر روش‌های درمانی تفاوت دارد که علاوه بر بهبود علائم و نشانه‌های بیماری می‌تواند مشکل اصلی را از ریشه برطرف نماید. لیزر درمانی با تاثیرات جامعه همراه است و به شما کمک می‌‌کند بهبود پیدا کنید و احساس بهتری داشته باشید. نتایج حاصل از درمان با لیزر مدت بیشتری باقی می‌ماند و حتی ممکن است باعث شود مشکل شما به طور کامل برطرف شود.

اجتناب از بروز عوارض جانبی و خطرات فیزیوتراپی با لیزر

برای اجتناب از بروز عوارض جانبی و خطرات لیزر درمانی شما باید از برخی نکات پیروی کنید که به شرح زیر می‌باشند:

1) لیزر درمانی در زنان باردار توصیه نمی‌شود و این یکی از محدودیت‌های لیزر است که باید به آن توجه کرد. علیرغم تحقیقات متعدد و جامعی که درباره لیزر انجام شده است هنوز تاثیرات لیزر سرد بر روی جنین مشخص نشده است.

2) نباید از لیزر برای درمان کارسینوما یا ضایعات پیش سرطانی استفاده کرده زیرا ریسک افزایش تعداد سلول‌های سرطانی وجود دارد. تنها استثنا برای این مورد بیمارانی هستند که در مرحله آخر بیماری قرار دارند و از لیزر سرد برای تسکین درد آن­ها استفاده می‌شود.

3) صرع نیز یکی از موارد ممنوعیت استفاده از لیزر است و باید قبل از درمان به این بیماری توجه کرد. نور پالسی لیزر که فرکانس پایینی دارد می‌تواند در بیمارانی که دچار حساسیت به نور ناشی از صرع هستند باعث تحریک تشنج شود. باید قبل از استفاده از آن به عنوان یک روش درمانی به بررسی کامل سابقه پزشکی بیمار پرداخت.

4) لیزر درمانی زمان یک روش بی خطر محسوب می‌‌شود که توسط یک متخصص آموزش دیده و با تجربه انجام شود. لیزر درمانی یک روش غیر تهاجمی ‌است که باعث بروز درد نمی‌شود و انجام آن نیاز به آمادگی خاص یا مصرف دارو ندارد. شما می‌توانید طی مدت یک ماه شاهد نتایج مورد انتظار خود باشید. به طور کلی از لیزر درمانی تحت عنوان یک روش بسیار عالی یاد می‌‌شود که به بهبود عملکرد طبیعی بدن کمک می‌‌کند و باعث بهبود کیفیت زندگی شما خواهد شد.

روال انجام فیزیوتراپی

در زمان انجام فیزیوتراپی با لیزر در تهران ، دستگاه لیزر مقدار زمان مشخصی در کنار بدن یا به‌طور مستقیم روی بدن بیمار قرار داده می‌شود. اگر مستقیما روی بدن بیمار قرار گیرد ورقه‌ای کوچک برای ایجاد فاصله‌ای در حدود دو میلی‌متر بین لیزر و سطح پوست گذاشته می‌شود. در طول لیزر درمانی، نور لیزر با طول‌موج خاصی به ناحیه‌ی موردنظر تابانده شده و ضربه می‌زند. میزان و دوز درمان ازجمله مدت زمان تابش نور لیزر، نرخ پالس و طول‌موج دستورالعمل‌های بالینی مهمی است که توسط سازنده‌ی لیزر مشخص می‌گردد.

بسیاری از افراد درمان شده با این روش -طبق گفته‌ی خودشان- هیچ احساسی در طول درمان نداشته‌اند. پیش از به‌کارگیری لیزر، پوست ناحیه موردنظر تمیز و تراشیده می‌شود ضمن آن‌که هم بیمار و هم پزشک باید عینک ایمنی به چشم داشته باشند تا از ورود نور لیزر به چشم جلوگیری به عمل آید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *